- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Cimber Air tilbageviser presseoplysninger

Cimber Air var hverken skyld i næsten-havariet i Kastrup 10. september – eller har 40 % færre passagerer mellem Billund og Københavns Lufthavn, siger selskabet.

Radioavisen oplyste i sidste uge, at Havarikommissionen ønsker sikkerheden styrket i Københavns Lufthavn efter to tæt-på hændelser den seneste tid.



Den seneste skete 8. november, hvor piloterne i landende SAS-fly så et andet fly delvist inde på landingsbanen. Det tvang SAS-piloterne til at lande længere inde på banen.



Den anden kritiske situation kom 11. september, da Cimber-fly kørte ud foran et Sterling-fly, der var ved at lande. Her var afstanden ca. ti meter, skrev Ritzau.



Men Cimber Air understregede igen i weekenden, at fejlen var hændelsen 10. september skyldtes Sterling, som var ved at lande uden landingstilladelse.



”Fakta er, at Cimber-havde fået tilladelse fra Flyvekontrollen til at køre ud på startbanen. På vej derud opdagede Cimbers piloter det ankommende fly fra Sterling, som ikke havde landingstilladelse. Cimber-piloterne fik bremset i tide, så Sterling flyet kunne lande sikkert,” skriver Cimber i pressemeddelelsen.

”Det er meget vigtigt at fastholde, at Cimber Air ikke var skyld i hændelsen,” siger flyvechef Søren Byrjalsen.



Om hændelsen siger informationschef for Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker, ifølge Cimber:

”Efter de foreliggende oplysninger fra Havarikommissionen tyder intet på, at piloterne i Cimber Airs fly har begået fejl, hvilket bl.a. fremgår af båndudskriften, der kan læses i den foreløbige redegørelse.”



Cimber benægter også oplysninger på Radio Syd, om at det går rigtig skidt for selskabet mellem Billund og København. Radio Syd har ifølge Cimber meddelt, at der i november var 40 % færre passager på ruten end for et år siden – hvor SAS fløj den. Radio Syd citerer bl.a. fra et interview i JydskeVestkysten med Cimbers adm. direktør, Jørgen Nielsen.

Her siger han: ”Vi skulle have haft 15.000 – 16.000 passagerer på ruten, men vi har ikke nok flykapacitet.”



Men at Cimber har 40 % færre passagerer på ruten ”er ganske enkelt ikke rigtigt,” siger Cimbers salgs- og marketingschef, Bjarne Rasmussen i pressemeddelelse.

Han tilføjer, at der er sket en sammenblanding af tallene på indenrigsflyvningerne til og fra Billund – og at Cimbers fald på Billund-København kun er 16 %, fra 10.000 til 8.400.



Bjarne Rasmussen tilføjer, at SAS i 2005 havde 128.000 passagerer på Billund-København – og at Cimber, der overtog ruten i januar i år, forventer 106.000 passagerer, et fald på hele året på 17 %.

Skrevet af