- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagskommentaren af Ejvind Olesen: Sterling og Maersk Air har ikke brug for hinanden

Men Sterling kunne godt bruge en partner eller fusion i det øvrige Norden

De kære analytikere, som tror de har forstand på luftfart, har rigtigt været i vælten i denne uge. Først kom Sterling med en nedtur i form af et mildt sagt dårligt halvårsregnskab, og så fulgte SAS efter med en prisforhøjelse allerede fra næste uge.



Det måtte give masser af luftfartsstof i avisernes spalter, og det gjorde det også. Analytikerne blev trukket frem af stalden og gav deres uforgribelige mening til kende. Om SAS fremtid eller mangel på samme, om lavprisselskabernes mangel på fremtid, om det blodige efterår, der venter os. Og fra Jyske Banks Brian Børsting, som i dagbladet Børsen opfordrede Maersk Air og Sterling til en fusion.



”Sterling og Maersk Air kunne godt finde sammen. Jeg tror ikke på, at der i længden er plads til dem begge,” sagde Brian Børsting. Han betragter de to selskaber som oplagte fusionspartnere, fastslog avisen.



DER ER noget, som den gode Børsting synes at have glemt. For at være gode fusionspartnere skal den ene have noget den anden ikke har. Lad os engang se på kendsgerninger.



De har begge masser af fly, som det kniber at få beskæftiget til en fornuftig pris. De har mere personale end de faktisk har brug for. I hvert fald står der mange på dørtærsklen og venter på at komme ind. De har begge svært ved at opnå en ordentlig pris for billetterne. De har begge velhavende ejere, A. P. Møller og Fred Olsen i Norge. De kan den dag i morgen starte nye ruter, hvis de vil. De har begge et stort underskud på årsresultatet indtil nu.



Og så lidt om forskellene. Der er vel ingen tvivl om, at der er flere penge på kistebunden hos A.P. Møller end hos Fred Olsen. Der er næppe heller nogen tvivl om, at de af psykologiske grunde – hvis det bliver afgørende – er sværere at lukke noget i den kendte danske blå farve på flyene, end det vil være for Fred Olsen Gruppen, som bortset fra Sterling ikke er engageret i luftfart.



Umiddelbart ser det også ud til, at Maersk Airs koncept med fly, hvor man betaler sig frem gennem kabinen, så man kan sidde ordentlig, og måske også få et hæderligt måltid fra en økonomisk hårdt trængt flykøkken, er det mest interessante.



Sterlings fly er ens indrettet og – sandheden i ære – med meget lidt plads i hele kabinen.



Det kunne også se ud som om Sterling i år har mere fat i fritidspublikum og Maersk Air i business trafikken, men det er kun en fornemmelse. Og næste år får Maersk Air i hvert fald flere charterpassagerer. Fremtiden ligger næppe på de overpopulære feriemål som Malaga, Nice og Mallorca, men nok på niche-og bytrafik. Og her skal konkurreres med de store ruteselskaber som Lufthansa, SAS og Air France samt med andre lavprisselskaber til byernes fjerne omegn. Ryanair, for eksempel.



FOR BEGGE selskaber skal der nok kigges mere mod nord, hvor der godt kunne hentes samarbejdspartnere. Jeg tror ikke i længden, at Finnair vil stå alene med Nordic Airlinks, som også taber mange millioner kr. Norwegian kan næppe heller tåle enegang. Det kan Maersk Air til gengæld i èn uendelighed, hvis det er det man vil i hovedkvarteret på Esplanaden.



Maersk Air overvejer for tiden om man skal have en enhedsflåde af Boeing eller Airbus-fly. Sker den investering er fremtiden garanteret i mange år, for en sådan foretager man naturligvis ikke, hvis man er i tvivl.



Men at forestille sig en fusion, eller opkøb, er ligeså slemt, eller endnu værre, end da Spies købte Tjæreborg. I løbet af kort tid havde de to tilsammen det samme antal kunder, som en af dem havde alene før fusionen. Det var ren kanibalisme



Hvad mener du ? tror du på en fusion mellem Maersk Air og Sterling, se op i Quick Poll feltet og giv din mening.

Skrevet af