- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hastesag om Dash-flyenes sikkerhed

Allerede i dag har Det europæiske Luftfartssikkerhedsagentur – EASA – indkaldt parterne til behandling af, hvorvidt det er trygt at flyve med de canadisk byggede fly

Indkaldelsen kommer efter den tredje nødlanding med et SAS-drevet Dash 8 Q400-fly, som fik SAS til at opgive flytypen fuldstændigt. Mange andre flyselskaber fortsætter imidlertid uanfægtet at flyve videre med typen, skriver business.dk.

EASA er ’meget bekymret for det seneste uheld med Dash 8 Q400 og den mulige relation med andre uheld sket med Dash 8 Q400 for nylig og vil tage alle skridt for at sikre europæiske passagerer og borgeres sikkerhed’, hedder det i en udtalelse.

EASA vil sammen med Bombardier og de canadiske myndigheder se på resultaterne fra den danske havarikommission, omkring den seneste nødlanding i Kastrup. Kommissionen har foreløbigt konkluderet, at det seneste uheld ikke har direkte sammenhæng med nødlandingerne i Aalborg og Vilnius, men der er stor forskel på vurderingen herfra og fra Bombardier og Transport Canada..

De tre nødlandinger kan have afsløret brist i international flysikkerhed. I EASA nægter man at offentliggøre specifikke indberetninger af problemer med Dash 8 Q400, fordi man så ikke længere kan være sikker på, at alle episoder bliver indberettet.

Der flyver 164 Dash 8 Q400-fly fordelt på 22 flyselskaber og analytiker Claude Proulx fra BMO Capital Market vurderer ifølge Reuters, at SAS’ problemer måske relaterer til hyppige flyvninger over saltvand i koldt klima.

Skrevet af