- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Advarer mod lavprisprodukter

Virksomhederne skal ikke falde på halen over lavprisselskabernes på papiret lave priser – det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse. Sådan lyder advarslen fra direktøren for Danmarks fjerdestørste erhvervsrejsebureau, BTI Nordics country manager, Per Markussen.



”I eksporttunge virksomheder er rejsebudgettet ofte tredje eller fjerde største udgift. Med virksomhedernes fokus på omkostninger er det naturligt i stigende grad at bruge lavprisselskaber, men der er et problem, siger Per Markussen og fortsætter:




”En lavpris billet kan være tilstrækkelig ved en simpel rejse fra A til B. Men som travel management-virksomhed kan vi konstatere, at nogle virksomheder ensidigt fokuserer på pris og dermed overser de skjulte omkostninger og ulemper: ikke alle lavprisruter har de tætte frekvenser, som den forretningsrejsende har brug for. Nogle lavprisflyselskaber benytter fjerntliggende, sekundære lufthavne, det kræver ekstra tid og koster ekstra penge til landtransport at komme til selve rejsemålet, fx. Frankfurt. Det kan være dyrt eller umuligt at ændre en lavprisflybillet – og så er pengene spildt.”



Per Markussen henviser til en ny analyse af forretningsrejsemarkedet i Europa. Den viser, at lavprisflyselskaberne i dag har ca. 5% af markedet – og at denne markedsandel ventes at stige til 25% i år 2010.



BTI Nordic, der for nylig droppede ”Bennett” fra sit firmanavn, er ifølge egne oplysninger den førende nordiske Travel Management-virksomhed med 110 kontorer og over 1.000 ansatte i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Det engelsk-ejede BTI Nordic omsætter for godt ni milliarder kroner årligt.

Skrevet af