De gik godt i de første tre kvartaler, men så startede nedturen, ikke mindst på grund af forløbet med Q 400, men også løbende underskud i datterselskaber smerter.
Da SAS i dag til morgen aflagde årsregnskab for 2007 var det med et yderst beskedent overskud på 1.242 mio. sv. kroner, og nettoresultatet blev på blot 636 mio. sv. kr.
Omsætningen steg med 4,7 procent, og antallet af passagerer med 2,9 procent. Sammenlignet med markedet globalt ganske pænt, men på bundlinien kniber det.
Indtil fjerde kvartal gik det pænt med pil opad. Så startede nedturen. Ikke mindst på grund af Q 400 forløbet, der som allerede nævnt i Take Off i alt kommer til at koste over èn milliard kroner i to regnskabsår.
“Et uheldigt år for SAS med Q 400-flåden sidst på året og flere andre negative oplevelser. I 2008 vil selskabet fokusere på af få gennemført strategien 2011 og tage yderlige tiltag som et resultat af nedturen i økonomien, ” skriver koncernchef Mats Jansson, som i formiddag holder pressekonference.
Det går ikke godt i SGS, handlingsselskabet, som alligevel bevares, men skal spare voldsomt i de næste 18 måneder for at klare frisag.
Spanair har på grund af priskrig et underskud på 204 millioner og ventes solgt i løbet af få måneder.
I formiddag dykkede SAS aktien på børsen i København med 5,3 procent og har i år tabt over 60 procent af sin værdi.