- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Er Danmark for lille til indenrigfly?

WEEKENDKLUMME: Samtidig med, at SAS i 1971 fejrede 25 års jubilæum kom Danair til verden i nyt samarbejde om indenrigsfly i Danmark bestående af SAS, Maersk Air og Cimber Air. Siden har der været utallige debatter om lille Danmark overhovedet skulle have indenrigs flytrafik.

WEEKENDKLUMME: Samtidig med at SAS i 1971 fejrede 25 års jubilæum kom Danair til verden i nyt samarbejde om indenrigsfly i Danmark bestående af SAS, Maersk Air og Cimber Air. Siden har der været utallige debatter om lille Danmark overhovedet skulle have indenrigsflytrafik.

En ny stor kampagne for indenrigsflyvning er på vej, bebudede pressechefen for Københavns Lufthavn i går. Det samme gjorde SAS, som har forlovet sig på venstre hånd med Aarhus Lufthavn i Tirstrup.

Det eneste helhjertede forsøg på at hjælpe danskerne til at komme hurtigt fra den ene landsdel til den anden de seneste år er vel DAT, Danish Air Transport, som har gjort en markant indsats for Vestjylland i Karup og for Bornholm. Først og fremmest ved at smelte erhvervsliv og flytrafik sammen, og ved at få beboerne i de områder til at føle, at det lige akkurat er deres fly.

Norwegian er med på Aalborg for at samle passagerer op til sine udlandsruter fra København.

SAS gør i princippet det samme, bare endnu mere entusiastisk i kampen mod udenlandske netværksselskaber som Air France KLM, Sun Air (BA) og Lufthansa. Opgaven er at hive jyderne til København frem for, at businessfolk tager til Amsterdam, Frankfurt og London, og derfra ud i den store verden non stop. Noget de er lykkedes forbavsende godt med i den senere tid især fra Billund, men også fra Aalborg.

I 1971 stiftedes Danair, dengang der virkelig var indenrigsflyvninger. Dengang der ikke var en Storebæltsbro og en hurtigfærge på Molsruten. Og flyforbindelser var der mange af, også til lufthavne, hvor de ikke mere ser et indenrigsfly.

Danair bestod af SAS, Maersk Air og Cimber Air og fløj mellem København og Tirstrup, Karup, Billund, Esbjerg, Stauning og Thisted. Sønderborg og Skrydstrup.

Der var dog en undtagelse, idet SAS skulle være ene om Aarhus, Aalborg, Rønne og Grønland. Danair startede med at flyve 1. nov. 1971, samme år som SAS 17. september kunne fejre 25 års jubilæum.

Man kan altid diskutere, hvor meget indenrigsflyvning, der er tale om til Grønland og Færøerne, men øerne hører dog fortsat til det danske kongerige. SAS tog sig af Sdr. Strømfjord og Maersk Air af Vagar på Færøerne.

Danair var ofte udsat for kritik. Så blev der ikke serveret kaffe, så var billetterne for dyre, fordi Danair havde monopol, så indførte de politisk partier, dengang anført af SF, en indenrigsafgift på 75. kr. hver vej, som det tog lang tid at slippe af med igen.

Uden at kende flyselskabernes regnskaber for indenrigsflyvninger med SAS og Norwegian – de gør det vel knap nok selv – kan det i dag næppe stå alene. En flyvning med jet fra Kastrup til Aarhus, Danmarks korteste indenrigsrute, hvor flyet ikke når op i normal flyvehøjde, før det skal ned igen, kan simpelthen ikke betale sig med mindre det tjener andre formål. Det vil vi snart få at se, når SAS udvider på Aarhus.

Men ved at fodre langruterne fra København giver det mening. Og den korte strækning fra og til Jylland indarbejdes i totalprisen til for eksempel New York. På den måde kan SAS tage, hvad de vil, eller eventuelt slet ikke noget. Kun selskabet selv kender den samlede pris.

Billund er i den forbindelse værste konkurrent til SAS-ruterne, og der har da også gennem årene været iskold luft mellem ledelsen i Billund og SAS. Nu går det vel bedre, men det er klart, at enhver businesskunde, der tager med KLM til Amsterdam og derfra videre ud i verden, er en tabt kunde for SAS.

Den kampagne, som nu går i gang sammen med Københavns Lufthavn er en god forretning for lufthavnen, men om den sætter gang i en ny bølge af lokale passagerer, som blot vil binde landet sammen uden at rejse videre til Paris eller New York, er nok tvivlsomt.

Vi har trods alt fået mange flere tog og busser at vælge imellem. Og hurtigere og billigere færger takket være Storebæltsbroen. Og lige netop nu kommer Togfondens dyre forbedringer på plakaten. Vi har da også fået vandflyveren til Aarhus fra København.

Er Danmark simpelthen for lille til at blive forbundet via luftvejen med endnu flere flyforbindelser. Det mener nogen mere helhjertet end andre.