- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Dansk rejseboom til Caribien

De tidligere Dansk-Vestindiske Øer så i årets første kvartal en vækst på 244 pct. flere danske turister - over 9.000 flere besøgte den tidligere koloni end samme tid i 2011. Danmark er øernes største turistmarked efter USA.

Danskerne har for alvor genopdaget den tidligere koloni, hvis officielle navn er De Amerikanske Jomfruøer. Mens der i første kvartal sidste år var 3.831 danske ankomster, var væksten i første kvartal i år nærmest eksplosiv. Her rejste nemlig 13.190 danskere til den caribiske øgruppe, en stigning på 244 pct.

 

”Det er fuldstændig vanvittigt med de danske ankomsttal, vi netop har fået fra turistmyndighederne på De Amerikanske Jomfruøer. De er meget lykkelige, for at sige det mildt,” lyder det fra Karin Gert Nielsen, nordisk turistchef for De dansk Vestindiske Øer.

 

Hun forklarer væksten med flere forhold. Dels var der gennem vintersæsonen fra sidste år og til foråret i år fire månedlige charterfly for Bravo Tours fra hhv. Billund og København til De Amerikanske Jomfruøer – dels har mange danske rejsebureauer øget fokus på øgruppen. Charterflyvningerne genoptages fra oktober i år.

 

”Med til at forklare succesen er også, at De Amerikanske Jomfruøer forrige år begyndte at bruge mange penge i danske medier på annoncer, ligesom de støttede rejsebureauer, der ville lave rejser til området.

 

Resultatet af den forøgede markedsføring – samt at der for første gang var direkte fly fra Danmark – betød, at øgruppen sidste år fik tæt på 90 pct. flere danske ankomster i forhold til 2010,” siger Karin Gert Nielsen. I alt besøgte 15.393 danske sidste år øerne Skt. Croix, Skt. John og Skt. Thomas. Tallet omfatter ikke danskere, der f.eks. var ombord på besøgende krydstogtskibe.

 

”Vi har et godt samarbejde med danske rejsebureauer om rejser til Jomfruøerne. Det er bl.a. Albatros Travel, der havde pladser på Bravo Tours’ charterfly, mens rejsebureauer som FDM Travel, 65-Ferie, Gislev Rejser, Nyhavn Rejser, Profil Rejser, Risskov Travel Partner, Stjernegaard Rejser, Strobel Travel, Team Benns og Unitas Travel sender gæster til øerne med rutefly,” siger Karin Gert Nielsen og tilføjer:

 

”Det er tydeligt, at Bravo Tours’ markedsføring af Dansk Vestindien har givet andre rejsebureauer øget salg med rutefly til øgruppen.”

 

Samlet havde De amerikanske Jomfruøer sidste år 734.000 turistankomster – tallet omfatter ikke krydstogtturister. Statsborgere fra USA udgjorde majoriteten med 616.000. De Amerikanske Jomfruøer – hvis officielle navn er U.S. Virgin Islands, har hjemmeside på dansk på adressen http://www.visitusvi.com/da

 

I øvrigt er øgruppen, der er associeret med USA, men ikke en amerikansk delstat, ved at planlægge for år 2017. Da er det nemlig 100 år siden, Danmark solgte øgruppen til USA.

Skrevet af redaktionen