- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Dansk rejsebureau fik 1.000 strandede gæster hjem

Søren Rasmussen, der i 1986 var med til at oprette Albatros Travel som hans familie siden 1991 har været eneejer af, har gjort status efter de første uger med coronakrisen.

Det sker i et større, læseværdigt indlæg på rejsebureauets hjemmeside. Søren Rasmussen, der i dag er bestyrelsesformand for Albatros Travel, oplyste for snart tre uger siden til STANDBY.dk, at koncernen har opsagt omkring 30 fuldtidsstillinger blandt sine 170-180 ansatte.

I en status på rejsebureauets hjemmeside, også henvendt til Albatros’ kunder, skriver Søren Rasmussen blandt andet:

”Efter ti hektiske dage og 24 timers arbejdsdage lykkedes det at få alle Albatros-rejsende retur til Danmark og Skandinavien, bortset fra en enkelt gruppe i Sydamerika, der nu er overtaget af Udenrigsministeriet og forsikringsselskaberne.”

I alt havde Albatros Travel cirka 1.000 gæster på rejse i udlandet, da Udenrigsministeriet i Danmark 13. marts opfordrede alle danskere på rejse i udlandet til at komme hjem, fordi stadig flere grænser blev lukket som følge coronakrisen og stadig flere flyruter blev indstillet.

På årsplan har Albatros Travel cirka 60.000 årlige rejsende, og havde Vietnam, Japan, Italien, USA og Sydafrika som sine forventede største rejsemål i år.

Ingen forstod helt meldingen fra udenrigsministeren
Videre skriver Søren Rasmussen: ”Da den danske udenrigsminister fredag d 13. marts udsendte chokmeldingen om, at alle danskere skulle komme hjem, var de fleste hos Albatros gået hjem, og det samme gjaldt vore samarbejdspartnere blandt flyselskaberne.

Ingen forstod helt meldingen fra udenrigsministeren, skriver Søren Rasmussen og fortsætter:
”Var det en evakuering? I løbet at weekenden blev det flere gange præciseret, at nok skulle alle danskere på rejse komme hjem, men der var bestemt ikke tale om evakuering, men en stærk opfordring til alle rejsende om at komme hjem.

Nu hed det sig, at man skulle tage det roligt, om muligt benytte den forudbestilte hjemrejse eller kontakte forsikringsselskaber, rejsearrangør eller afvente situationen. Det var der ikke så mange, der blev meget klogere af,” konstaterer Søren Rasmussen.

Stor evakueringsopgave
”Allerede lørdag (den 14. marts, red) blev vi dog opmærksomme på, at flere grænser og lufthavne lukkede, og rutefly blev annulleret. Kort sagt: det ville ikke blive så nemt at få alle hjem,” hedder det i gennemgangen som fortsættes:

”Vi gik derfor omgående i gang med den store evakueringsopgave med fokus på de mest komplicerede og vanskelige hjemrejser. I nogle tilfælde var vi meget heldige, og kunne ombooke hele gruppen på samme flyselskab, mens det i andre tilfælde viste sig at være helt umuligt.

Her måtte vi simpelthen støvsuge verdensmarkedet for flysæder, snuppe ét her og der, men ofte blev vi indhentet af nye problemer inden ankomsten til Danmark. Folk strandede andre steder og skulle have hoteller og nye billetter. Nogle fik en lang og besværlig returrejse og en masse Albatros-medarbejdere fik sorte rander under øjnene,” lyder det fra Søren Rasmussen.

Rejsegarantifonden og rejsebureauerne
”Nu læner vi os et kort øjeblik tilbage og glæder os over, at næsten alle 1.000 Albatros-gæster er kommet velbeholdne hjem – inden vi skal i gang med at annullere og flytte rejser i den helt store stil,” skriver Søren Rasmussen og fortsætter:

”Torsdag den 26. marts vedtog Folketinget loven om Rejsegarantifondens lånedækning af annulleringer frem til den 13. april. Det betyder i praksis, at vi annullerer alle rejser frem til den 13. april og refunderer alle indbetalte beløb med statsgaranterede lån.

Når Garantifonden overhovedet er involveret i refunderinger, skyldes det, at mange rejser er fuldt betalt fra arrangørens (vores) side til eksempelvis hoteller og flyselskaber, som ikke umiddelbart er i stand til at refundere pengene.

Flere store samarbejdspartnere vil givetvis gå konkurs, medmindre regeringerne griber ind med en hjælpende hånd, således som det er sket med SAS,” skriver Søren Rasmussen.

Rejsebranchen præget af en uforudsigelig indtjenings- og likviditetskrise
I sin gennemgang af de foreløbige følger af coronakrisen, skriver Søren Rasmussen også:

”Corona-krisen har udløst en dominoeffekt, som ikke er nem at håndtere, fordi der ofte er tale om kontraktbundne betalinger, der ikke kan ophæves af en epidemi og heller ikke er dækket af forsikringer.

Derfor er hele rejsebranchen præget af en uforudsigelig indtjenings- og likviditetskrise, der rækker langt ud over almindelig forretningsdrift.

Efter tyve overskudsgivende år er Albatros heldigvis en velkonsolideret virksomhed med en rutineret stab af branchens bedste medarbejdere, der nok skal lede virksomheden sikkert gennem krisen, selvom ingen kender morgendagen.

Vi har stadig meget travlt, og situationen besværliggøres af, at vi desværre må arbejde fra spredte stationer i private hjem. Vi beder jer derfor om at være tålmodige, vi skal nok nå frem til jeres rejse,” lyder det fra Albatros Travels medejer og bestyrelsesformand.

Relaterede artikler:

Opsigelser i Danmarks største rejsebureaugruppe

Større fyringsrunde i stort dansk rejsebureau

Stort dansk rejsebureau øger fokus på busrejser