De danske kabinefolk i SAS er dybt uenige med deres svenske og norske kolleger inden de afgørende forhandlinger om SAS-ledelsens omfattende spareplan. Nordmændene og svenskerne kæmper for at bevare den nuværende ordning, så de internationale flyvninger i kabinen fortsat skal være bemandet efter modellen: tre svenskere, to nordmænd og to danskere. De danske kabinefolk kræver ...
De danske kabinefolk i SAS er dybt uenige med deres svenske og norske kolleger inden de afgørende forhandlinger om SAS-ledelsens omfattende spareplan.
Nordmændene og svenskerne kæmper for at bevare den nuværende ordning, så de internationale flyvninger i kabinen fortsat skal være bemandet efter modellen: tre svenskere, to nordmænd og to danskere. De danske kabinefolk kræver ordningen afskaffet.
“Det er en dyr og stupid ordning, som burde være afskaffet for længe siden. Hvis 3-2-2-modellen ikke ryger, falder hele meningen med spareplanen efter vores opfattelse på gulvet,” siger Flemming Beinov, formand for de danske kabinefolk.
NYT FORSØG MED LUFTFARTSFUNKTIONÆRERNE
SAS gør nu et nyt forsøg på at få de danske luftfartsfunktionærer til at bidrage til SAS’ omfattende spareplan. For godt en uge siden forkastede de 1.700 danske luftfartsfunktionærer den aftale, som deres fagforening, LFF, modvilligt skrev under på.
“Vi har hele tiden været åbne over for en dialog, hvis LFF kan komme med et nyt forslag. Men der bliver kun nye forhandlinger, hvis det samlede provenu i aftalen er lige så stort som i den aftale, de har forkastet,” understreger informationschef i SAS Danmark, Troels Rasmussen. De danske luftfartsfunktionærer, der bl.a. varetager salg, booking og tjek ind, er sammen med kabinepersonalet og de svenske lastearbejdere de eneste blandt de 39 fagforeninger i SAS, der endnu ikke har accepteret ledelsens sparekrav. LFF’s formand, Nicolas Fischer, tror, at det denne gang vil lykkes at blive enig om en aftale, som både SAS-ledelsen og LFF kan leve med.