- STANDBY.DK - https://standby.dk -

‘De bruger jo ingen penge’

Dyre udflugter truer krydstogtselskabernes popularitet i flere lande. I dag fylder DMC i København 35 år, og stifteren Jens Elers ser udflugtspriserne som det største problem.

I flere år var DMC Nordic med hovedbase i København det største incomingbureau for krydstogter i Danmark. Stifteren og administrerende direktør Jens Elers har været tæt på krydstogterne i alle 35 år, selv om firmaet i dag handler mange andre store rejsegrupper.

I den netop afsluttede sæson blev det til over 500 anløb, som skulle serviceres i Baltikum.

Den seneste tids kritik af, at dyre krydstogtudflugter ikke giver de nødvendige indtægter til de havne, der modtager skibene i eksempelvis Bergen og Nassau, idet passagererne bliver om bord er også blevet bemærket hos DMC.

”Jo selvfølgelig har jeg set den kritik, som rederierne udsættes for, og den er langt hen ad vejen uretfærdig. Vi har selv flere anløb til Bergen, nu også om vinteren. I den kommende sæson begynder Viking Cruise vinterkrydstogter mellem England og Bergen.

Byen er populær, og vil da også gerne have turister om vinteren,  men den med, at passagererne bliver på skibene, ikke kommer i land, og stort set ikke bruger penge, tror jeg ikke på. Men man bliver jo ambivalent, når man følger udtalelser fra Bahamas, Venedig, Barcelona, Kroatien og fra visse kredse i København.”

For dyrt i land
Er det da ikke rigtigt, at mange bliver om bord, når skibene ligger i havn, fordi det er for dyrt at gå i land, eller købe planlagte udflugter?

”Jeg fornemmer, at rederierne har lidt svært ved at finde ud af, hvilket ben de skal stå på. De vil gerne sælge så mange udflugter som muligt, sådan at flere går i land. Derfor skal serveres der frokost for langt færre, og mere personale kan få fri. Endelig tjener de godt på udflugter, meget godt endda.

Vi havde en klage i Chile over, at en bytur i Puerto Montt var alt for dyr. Vi svarede rederiet ”vores pris til Jer var 19 dollar, jeres pris til kunden var 69 dollar. Hvem er for dyr?

Vi er meget innovative og producerer hele tiden nye udflugtsidéer, men oftest får vi at vide, at de ture de har, sælger udmærket, og at der hverken er tid eller plads til nye ture i programmerne. Vi har dog på det sidste set visse undtagelser blandt de nyeste rederier og de mest luksuriøse, som er mere modtagelige for nyheder.”

De lægger mest i København
Hvor ender vi så i København og andre danske havne? 

”Ja, men det er den med prisen igen. Problemet er, at selskaberne lægger alt for meget på. Antallet af deltagere i danske udflugter svinger fra cirka 30 til 70 procent. Jo dyrere, jo færre deltagere.”

Det kunne vel også være priserne i land, som i Norge for eksempel? 

”Ja selvfølgelig. Nu er Bergen jo ikke en af Europas billigste turistbyer. Og hvad København angår, vil jeg hævde, at krydstogtpassagerne er et af de segmenter, der lægger flest penge i byen.

Ikke mindst de tusindvis, som bliver her et par dage eller mere. Og det er den dyre ende af hotellerne de benytter. Desuden bliver der brugt mange penge til shopping og madoplevelser. De eksklusive restauranter er velkendte langt uden for danske grænser.”

Er turismens darling, krydstogterne, ved at tabe terræn i konkurrence med andre ferieformer? 

”Nej, det tror jeg bestemt ikke. De bookingtal, jeg hører på messer rundt om i verden, lever fortsat helt op til forventninger til de mange nye skibe, der er på vej.  Men derfor skal rederierne alligevel tænke sig om.

Det er aldrig rart at blive hængt ud. Hverken for dyre priser eller for at ødelægge miljøet,” slutter Jens Elers, som i dag markerer DMC-jubilæet med en reception.

 

Relaterede artikler:

Vil have færre krydstogturister

Godt sammenhold om dansk krydstogtindustri

Han kunne jo også være blevet skuespiller