- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: Danmark er for usynlig i Japan

Det er nu, dansk turisme skal satse på markedsføringen i Japan. Tøver vi, mister danske turistvirksomheder muligheden for en hårdt tiltrængt øget omsætning, siger fire turismeaktører i dette debatindlæg.

Af Ole Johansson, regionsdirektør, SAS Asia/Pacific, Toru Furusawa, general manager, Japan Travel Bureau, Søren Leerskov, direktør, Scandinavian Tourist Board og Aslam Akhtar, direktør, Realtime Travel Solution.

 
De japanske turister vender nu tilbage til Danmark. Flere års tilbagegang på det japanske marked standsede i 2009. I år har der i perioden januar – juli været 35.005 japanske overnatninger i Danmark – en fremgang på knap 10 pct. i forhold til samme periode i fjor.

 

Dermed tør vi nu godt sige, at det japanske marked er på vej op igen – hjulpet på vej ikke mindst af en stærk japansk yen, der stimulerer japanernes rejselyst.

 

Og vi kan få endnu flere japanske turister de kommende år. Men det kræver at danske turismevirksomheder øger deres markedsføring i Japan. Og gør det nu. Tøver vi, taber vi de rejselystne japanske turister til andre europæiske nationer.

 
Hermed mister danske turistvirksomheder – der de seneste år har været ramt på grund af tilbagegang af udenlandske turister – en hårdt tiltrængt kilde til øget omsætning. Japaneren er aldrig så hyppige herhjemme som svenske norske og tyske turister. Men de hører til de turister, der bruger allerflest penge. Med et døgnforbrug på over 2.000 kr. bruger de fem gange så meget per dag i Danmark som f.eks. turister fra Tyskland.

 

Hver fjerde japanske turist, der besøger Danmark, kommer igen. En indikation af, at Danmark rent oplevelsesmæssigt er attraktiv for japanere.

 

Sidste weekend var repræsentanter fra fire af Japans største rejsearrangører på studiebesøg i Danmark – herunder chefer fra Japan Travel Bureau (JTB), en af verdens største rejsearrangører. De var inviteret af tre af de aktører, der arbejder på det japanske turistmarked: SAS, incomingbureauet Realtime Travel Solution og Scandinavian Tourist Board, den fælles markedsføringsorganisation i Asien for VisitDenmark og dens søsterorganisationer i Norge og Sverige.

 
Og de japanske rejsearrangørers vurdering var klar. Dansk natur, kultur, vores afslappede omgangsformer og sikkerheden for de besøgende er attraktioner, der vil fascinere japanerne.  Men de kommer selvfølgelig kun, hvis de kender til dem. Så derfor var den klare opfordring: Mere markedsføring i Japan, tak!

 
Den opfordring støtter vi. Øget markedsføring vil være en god investering for danske attraktioner, transportører, overnatningssektorer, offentlige turismeorganisationer m.m. Vigtigt er det imidlertid også, at alle led i denne fødekæde i turismen arbejder sammen, for ingen af de enkelte aktører kan løfte den opgave alene.

 

Skrevet af redaktionen