- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: Lad være med at dumpe hotelpriserne

Brug i stedet for energien på at få flere gæster til København.

Af adm. direktør Karim Nielsen, Brøchner Hotels

 

Så har vi fået det flotte og imponerende Hotel Bella Sky på Amager – og hermed med et slag 814 ekstra hotelværelser i København. Hvilket igen får diskussionen frem: Har vi en overkapacitet, der giver anledning til at priserne på københavnske hoteller bliver pressede.

 

Ja, siger bl.a. Lise Lyck, centerleder for turisme og kultur på CBS. Og hendes udmelding er forståeligt, for sådan plejer københavnske hoteller at reagere, når øget udbyd af hotelværelser giver en lavere belægning: Man dumper per rygmarvsrefleks priserne.

 

Men denne dumpning finder jeg forkert – og uprofessionel. Umiddelbart vil dumpingpriser give flere kunder – men på sigt vil det underminere en rentabel hoteldrift og føre til hotellukninger. Til skade for hotelejere – men også for turisterne og gæster, der har stort gavn af det store og varierede tilbud af hoteller, som København i dag byder på.

Der er andre konkurrenceparametre end priser – som kvalitet og produktudvikling. Det har man i den københavnske hotelverden haft en tendens til at glemme. Derfor har Københavnske hoteller traditionelt set dumpet priserne mere end hoteller i f.eks. Sverige og andre europæiske lande, når de har oplevet, at efterspørgslen på hotelsenge på et givet tidspunkt ikke er stor nok til udbuddet.

 

Men det hører ingen steder hjemme at sælge værelser på et 5-stjernet hotel til priser, der hører hjemme på hoteller med 3 stjerner. Her og nu vil der selvfølgelig være nogle københavnske hoteller, som på grund af den øgede hotelkapacitet i hovedstaden midlertidigt vil have en lav belægningsprocent. Og jeg skriver med fuldt overlæg "midlertidigt".

 

For jeg er optimist på hotelbranchens vegne. Vi går mod lysere tider. For blot at nævne udviklingen på Brøchner Hotels. Vi havde i april 48 pct. flere gæster end i samme måned i fjor. I påsken havde vi i 3 ud af 5 dage en belægningsprocent på 100. Det har jeg aldrig oplevet før i min hotelkarriere.

 

Lad os bruge energien på at få gæster til København – og tilbyde dem et godt produkt. Og så igen opfordre politikerne til at nedsætte den danske moms på hotelovernatninger, som er højere end blandt vore nære, udenlandske konkurrenter – og dermed konkurrenceforvridende.

 

 

Skrevet af