- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Der bliver brug for sølvfadet

KLUMME: På Memory Lane med en togrejse i 1960, dengang der var rigtige pakkerejser med tog; og som nu - via nyt dansk initiativ - skal genoplives i en moderne og international udgave for både forbrugere og agenter.

Mens mørket falder på, og nogle passagerer er ved at rigge til for natten i sove-og liggevognen, går det sydpå med fuld fart gennem Tyskland på vej mod Østrig. I de første sovevogne med god plads og rigtige sengepladser, i de andre, liggevognene, langt de fleste, er der seks liggepladser i hver kupe. Der tager man ikke tøjet af, når der skal soves.

Det er ikke komfortabelt, men det er acceptabelt. Og bedre end at sidde ret op og ned en hel nat i en bus, syntes vi dengang. Men den er gal med bagagen, som fylder alt for meget i det koncept i kupeen. Flere gange stillede vi unge trafikassistenter hos DSB forslag til DSB-ledelsen om at få en bagagevogn med togstammen – som en parallel til flytransporten – men det anså mange ikke for nødvendigt.

Tysk menu i spisevogn
Vi har netop forladt Hamburg, hvor vognene fra Jylland er koblet til. Nogle rejsedeltagere står og ryger en stille smøg i gangene, mens farten skrues op. Andre er på vej til spisevognen til de bestilte borde. Det er primært passagerer fra sovevognene, priserne er ret pebrede. Men hyggeligt er det faktisk. Man kommet let til at tænke på Orientekspressen fra flere film.

Tjenere og en enkelt kok forbereder et ganske udmærket måltid med ochsenschwanzsuppe og rump steak med bratkartoffelen tilsat en udmærket tysk vin, af hvilket mærke husker jeg ikke. Og tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen ville næppe have kendt den alligevel, bedømt på den aktuelle tv-serie, hvor han netop smager på tyske vine.

Ud på morgenen ved den tysk-østrigske grænse kommer morgenmaden med catering fra firma på landjorden til alle passagerer i liggevognene. Det er friske morgenbakker med et udmærket morgenmåltid inkluderet i den såkaldte pakkerejsepris til en tog-sommerferie ved Gardasøen, eller i Senigallia ved Adriaterhavet eller helt ned til Rom.

Stop i Verona og Bologna
Solen varmer syd for Alperne, og første stop efter grænsen til Italien er Verona, hvor deltagerne til Gardone Riviera står af. Næste gang er det Bologna for omstigning til lokaltoget ud til stranden i Senigallia, en snes kilometer fra Ancona.

I Bologna skifter også passagererne til Rom for at køre videre med hurtigtoget, mens særtoget fra Danmark vender næsen hjemefter et par timer senere.

Nogle gange tog jeg med til et af feriemålene, andre gange tilbage med det samme tog efter at have været i funktion som rejseleder en weekend for at tjene lidt ekstra. Også for at opleve kvaliteten på togene på nærmeste hold. Som trafikassistent hos DSB var lønnen ikke det afgørende, men den faste stilling.

20.000 på togrejse
Til daglig var arbejdet hjemme i DSB Rejsebureau Astoria i København for booking, tilrettelæggelse, styre rejseledere og skrive næste års program. Samt nogle studier i den tyske togplan med de forskelligt farvede sider og tykkere end flere udgaver af Borte med Blæsten. Det kunne man sagtens få timer til at gå med.

Afdelingen i Generaldirektoratet kæmpede som løver for konceptet og oprettede det ene DSB Rejsebureau rundt om i landet efter det andet. En anden afdeling mente, at man lige så godt kunne koncentrere sig om salg af skjorter fra automater på Københavns Hovedbanegård.  Men Rejsebureautjenesten var et godt visitkort udadtil.

Vi havde trods alt godt 25.000 deltagere om året i selskabsrejseprogrammet. Et stort et om sommeren, og et mindre om vinteren, når særtoget kun gik ned til Kufstein til de østrigske alper med St. Johan som det store hit og de fleste hoteller i den lille idylliske alpeby reserveret til vore gæster.

Efterhånden blev chartertrafikken i luften for stor en konkurrent, ikke mindst på grund af priserne. Især fra Tjæreborg, Spies og Bangs Rejser. Men da havde jeg for længst forladt etaten.

Spændende dansk nyhed
Hvorfor nu på Memory Lane med en togrejse fra 1960? Fordi jeg forleden læste her på standby.dk  ”Togrejser serveret på et sølvfad” – og blev glad.

Skulle det virkelig lykkes for tidligere BA-chef Peter Rasmussen og partner Jesper Rovsing Olsen at få opbygget det de kalder en god togkultur som i USA, Canada, Australien og Sydafrika, hvor flere danske rejsebureauer allerede i dag sælger en togferie?

Det gælder færdigpakkede togrejser i Europa ”serveret på et sølvfad for forbrugere, (især turister) og agenter.”

Det er et løfte, der vil noget, når man gennem snart 60 år har haft lejlighed til at følge udviklingen på europæiske jernbaner for persontrafik, som bare er blevet mere og mere splittet op i en struktur med mange forskellige aktører. Ikke mindst i Tyskland. En komplet oversigt og billetsalg til fly er det rene barnemad ved siden af togdriften.

Minderne har man da lov at have, og de bedste ønsker til Peter Rasmussen & Co. Ikke at det bliver let, men på et eller andet tidspunkt må det lykkes at få skabt en renæssance for ferierejser med tog. Nu er der oven i købet hjælp på vej fra miljøfolket, som anbefaler tog frem for fly.