- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Derfor lukker Star Tour i Aalborg

CHARTERREJSEBUREAUER: ”Der var under 4.000 besøgende i vores salgsbutik i Aalborg sidste år – det er for lidt. Men selv om butikken lukker, vil vi stadig være markedsledende i Nordjylland,” siger Star Tour-direktør. Nyåbnet konkurrent er overrasket over beslutningen.

Star Tours Stig Elling, til venstre, og Peder Hornshøj fra Bravo Tours ved åbningen af Ferie for Alle i Herning i 2012.

CHARTERREJSEBUREAUER: ”Der var under 4.000 besøgende i vores salgsbutik i Aalborg sidste år – det er for lidt. Men selv om butikken lukker, vil vi stadig være markedsledende i Nordjylland,” siger Star Tour-direktør. Nyåbnet konkurrent er overrasket over beslutningen.

Med udgangen af maj lukker Star Tour sit salgskontor i det centrale Aalborg. De tre ansatte er tilbudt job på det store charterrejsebureaus kontor i Aarhus.

Salgsdirektør for Star Tour Danmark, Stig Elling, sagde i går til standby.dk: ”Det er desværre blot at konstatere, at der kommer stadig færre i butikken i Aalborg. Bravo Tours åbnede sidste måned overfor vores butik, her kommer der heller ikke mange. Beslutningen om at nedlægge kontoret er – beklageligvis – den rigtige.”

”Men selv om vi lukker i Aalborg, betyder det bestemt ikke at vi nedprioriterer Aalborg og Nordjylland. Vi opgraderer telefonbetjeningen på vores call center, der nu vil være betjent til kl. 21 på hverdage,” siger Stig Elling og fortsætter: ”Vi har en af charterbranchens bedste hjemmesider, nettet er vores hovedsalgssted, 70 pct. af rejserne købes online. Og ved alle vores afgange fra Aalborg Lufthavn vil der være en Star Tour-repræsentant. Star Tour nedgraderer ikke Aalborg, som er en af vores hovedbastioner – det viser vi bl.a. ved at udvide udbuddet den kommende sommer fra Aalborg Lufthavn med 15 pct. i forhold til sidste år og flere destinationer end nogensinde.”

Stig Elling afviser snak om, at Star Tour er blevet presset ud af Aalborg efter jyske Bravo Tours i januar åbnede nyt salgskontor, også på Vesterbro i den centrale del af Limfjordsbyen. Også konkurrenten Spies har salgskontor i Aalborg.

”Star Tour har 30 pct. af det nordjyske marked og er dermed største charterrejsebureau. For 10 år siden havde vi 8.000 gæster fra Aalborg, sidste år var tallet 31.000,” siger Stig Elling.

Med lukningen i Aalborg har Star Tour to store salgskontorer i Danmark, i Aarhus og på Rådhuspladsen i København. Butikken i Aarhus står det kommende års tid foran en stor opgradering.

”Vi oplever kraftig stigning af nordjyder, der køber rejsen via nettet eller vores salgstelefoner. Derfor vil vi hellere bruge penge på at udvide åbningstiderne på telefonerne til kl. 21 dagligt,” siger Stig Elling og tilføjer:

”Det er mærkeligt for mig, der har været i branchen i 50 år, at en æra er ved at slutte på denne måde. På den anden side skal vi imødekomme vores kunders købemønstre, og det gør vi klart bedst med endnu bedre service på startour.dk, på telefoner og i lufthavnen. Vi vil fortsat være nordjydernes foretrukne rejsearrangør.”

Star Tour var sidste år ifølge de officielle tal fra charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark), Danmarks største charterrejsearrangør med en markedsandel på 28 pct.

Hos Bravo Tours, der i januar åbnede salgskontor på Vesterbro i Aalborg, siger adm. direktør, Peder Hornshøj, til standby.dk: ”Vi er lidt overrasket over, at Star Tour lukker i Aalborg. Vi har i flere år set det som en god ide at åbne i Aalborg, men vi vidste ikke, at det var så god en ide, som det har vist sig at være. I sin tale ved åbningen af Ferie for Alle i fredags, sagde Messecenter Hernings adm. direktør, Georg Sørensen, det helt præcist: ”Facebook er godt, men face to face er dobbelt så godt.”

”Jeg tror ikke alt overtages af internettet, der er stadig behov for øjenkontakt med kunderne. Se bare på ungdomsrejsebureauet Kilroy – standby.dk skrev i går, at de genåbner deres rejsebureau i Aarhus, fordi det er vigtigt at være i øjenhøjde med kunderne.”

Bravo Tours har tre fuldtidsansatte på sit kontor i Aalborg plus tilkaldevikarer. Bravo Tours øger ud af Aalborg Lufthavn til den kommende sommersæson, i alt bliver der ugentlige fly til seks destinationer.

Mange rejsearrangører lukker deres salgskontorer, fordi stadig flere køber rejser via internettet. ”Også hos Bravo Tours er hjemmesiden den bedste sælger, men mange kunder sætter pris på at møde en sælger. Så det er naturligt, at åbne kontor, hvor vi mærker, at interessen for at købe rejser er stor,” siger Peder Hornshøj.

Aalborg Lufthavn var for første gang med på sidste weekends feriemesse i Herning, ikke mindst fordi lufthavnen sidste år så stigning af charterrejsende på knap 25 pct.