- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Derfor succes i DAT

LUFTFART: For 11. år i træk har Danish Air Transport overskud på bundlinjen, og det skyldes et helt utraditionelt sammenhold, som slår igennem over for kunderne, siger en tilfreds direktør. – Mere vækst på Bornholm-ruten.

LUFTFART: For 11. år i træk har Danish Air Transport overskud på bundlinjen, og det skyldes et helt utraditionelt sammenhold, som slår igennem over for kunderne, siger en tilfreds direktør. – Mere vækst på Bornholm-ruten.

Af Ejvind Olesen

Når man spørger direktør og medindehaver af DAT, Jesper Rungholm, om det er fra cockpittet han har lært at styre sin virksomhed så godt, at der nu for 11. år i træk er plus med et resultat før skat på 24,5 mio. kr., er det lige før, man kan høre ham rødme.

Det ligger ellers ikke til kaptajnen, som fortsat har flycertifikat, men han er oprigtigt stolt af, at selskabet klarer sig så godt i en trængt tid for luftfarten.

Han sender takken videre til direktør og medindehaver Lars Høeg, til bestyrelsen, som bl. a. tæller hans kone Kirsten, der også er pilot, og sidst men ikke mindst til personalet, som efterhånden tæller op mod 300 ansatte.

”Fra cockpittet til kabinen og ned på jorden, er der en enestående velvilje for firmaet. Det mærker vi, og det mærker passagerer. Med smil og servicegener. Vi har netop fejret 25-års jubilæum, og sådan en begivenhed skulle jo gerne være festlig. Vi var alle samlet i Odense. Og den begivenhed glemmer jeg i hvert fald aldrig, ” siger Jesper Rungholm.

Nærmest det danske folk er selskabet kommet på Bornholm, hvor væksten er opnået ved en formel, som ethvert firma kunne lære noget af. Billetprisen er sat 10 procent ned, passagertallet er vokset med 10 procent, og der er kommet flere penge i kassen – med samme produktion.

Og vokseværket er ikke forbi. Man regner med at gå fra 220.000 passagerer i år til 250.000 i 2015. Det ingen andre selskaber tilsyneladende har formået, er lykkedes for DAT med ”bornholmerflyet”.

Også på charterfløjen markerer DAT sig nu i en kontrakt med PrimoTours for de næste tre år. Det skal udvikles med en ny Airbus 320.

DAT har i det forløbne år har kontrakter overalt i Europa samt i Vestafrika, Bangladesh, Yemen og Saudi Arabien.

Kun ærgrer det en smule, at Danmark ikke skal med til VM i fodbold i Brasilien. Det skal i hvert fald noget DAT-personale, som flyver verden rundt med VM-trofæet i Coca Cola flyet, og slutter i Brasilien til sommer.

Tilbage er kun et spørgsmål om, hvem de skal holde med!