- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Det er bare fantastisk

WEEKENDKLUMME: Næppe noget ord er så nedslidt som adjektivet fantastisk, som egentlig henviser til en overdreven fantasi, som imidlertid endnu engang fløj gennem luften i Københavns Lufthavn forleden. – På memory lane med fantastisk.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Næppe noget ord er så nedslidt som adjektivet fantastisk, som egentlig henviser til en overdreven fantasi, som imidlertid endnu engang fløj gennem luften i Københavns Lufthavn forleden. – På memory lane med fantastisk.

Af Ejvind Olesen

Jeg har som journalist siden i 70’erne været med til at tage imod den første DC10’er i Københavns Lufthavn efter at have fløjet med bl.a. DC3, DC9, Caravellen og på afstand beundret den store Boeing 747 – jumbojetten. Dens premiere havde min forgænger i jobbet, Povl Westphall, æren af at være med til.

Vel var vi da imponerede og udbrød: ”Fantastisk”, da kæmpen med kun tre motorer rullede til gate i 1974, som det første SAS fly af DC10-typen. Hvad kunne blive det næste?

Den lange flotte DC8’er havde fundet sine afløsere. Skulle vi overhovedet senere i livet opleve noget, der var mere fantastisk?

Ja, det skulle vi, nemlig med Concorden. Jeg var med hos Air France på verdenspremiere Paris over Azorerne og tilbage igen til et juleudsmykket Paris som eneste danske journalist.

Det ærgrede mig – bare lidt – at min kollega John Njor fra Politiken havde været med hos British Airways et par uger forinden.

Senere fik jeg selv chancen hos BA på en flyvning med overlydsflyet fra London til Bahrain. Var det fantastisk?

Jo, det var det. I sær da vi efter Italien gik op i Mach 2 hastighed og fulgte alle de andre fly langt, langt nede under os.

Men selv flyet mindede trods sin elegance med næbbet om en luksus Caravelle med 1. klasses service. Vi sad to og to med fornem benplads, fik champagne og kaviar. En oplevelse for livet.

Alligevel mindede det lidt om, da Tjæreborg en overgang i en ombygget Caravelle fra Sterling Airways bød på 1. klasse, og vi prøvefløj til Senegal. Da flød champagnen også livligt om end det gik noget langsommere med flyets fart. Det var på en måde også fantastisk, men holdt desværre ikke så længe.

Senere er der sket en masse tekniske fremskridt i retning af mindre støj og mere økonomisk drift. Forbedret fra år til år fra de to store flyfabrikanter Airbus og Boeing, samtidig med at selve flykroppen er blevet større og større.

Men det fantastiske fremskridt synes jeg faktisk ikke vi har set.

Er komforten i kabinen blevet bedre? Ja, for de bedst betalende passagerer. Fantastisk meget bedre, men for alle andre – og det er de fleste – nej, det synes jeg faktisk ikke.

På den ny Airbus fra Emirates er det flot at gå rundt i et spritnyt tomt fly, men næppe helt så idyllisk, når sæderne er fyldt ud med 600 passagerer. Og de sidder tæt 3-4-3. Der er faktisk ikke mere plads end da vi sad to og to på Caravellen.

Jeg tror også Finnairs nye A350 er et fantastisk fly, men jeg ved ikke om det er fantastisk at skulle sidde 3-3-3 i kabinen. Som Jan Carlzon sagde i sin tid: ”Hvem har nogensinde bedt om at få et midtersæde?”

Men luftfartens liv er da i sig selv fantastisk. Hvilke oplevelser har det ikke givet os Og til hvilke priser?!

God weekend.