- STANDBY.DK - https://standby.dk -

‘Det har aldrig gået bedre for dansk turisme’

WEEKENDKLUMME: Samtidig med ros fra turismens formand følger en dommedagsrapport fra World Economic Forum (WET), publiceret med overskriften i dansk morgenavis : ’Danmark rasler ned på turisme-ranglisten’ - Hvem skal vi tro på ?

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Samtidig med ros fra turismens formand følger en dommedagsrapport fra World Economic Forum (WET), publiceret med overskriften i dansk morgenavis : ’Danmark rasler ned på turisme-ranglisten’ – Hvem skal vi tro på ?

Af Ejvind Olesen  

Vi har allesammen hørt det før. Det går den helt forkerte vej med dansk turisme. De tænker kun på at pleje sig selv, på at få bedre momsbetingelser, brokker sig til de folkevalgte på lands- og lokalplan. Og så er der det med vejret.

Sådan har det været i rigtig mange år. Ikke mindst fra branchen selv, men også for politikerne, som en undskyldning for ikke at gøre noget ved det. Turisme er sådan en luftig ting. Der er ikke meget prestige i at være turistordfører i Folketinget.

Berlingske havde i denne uge en forsidehistorie og inde i bladet over to sider en rigtig tudekiks med rubrikken (overskriften) ’Danmarks rasler ned ad turisme-rangliste: Vi går glip af milliarder kroner’.

Jeg havde netop talt med en førende dansk turistpersonlighed, Allan Agerholm, chef for BC Hospitallity Group (Med bl.a. Bella Center, Hotel Bella Sky, Crowne Plaza og Marriott), men ikke mindst formand for Visit Denmark og næstformand i Horesta. Han skulle vel om nogen vide noget om dansk turisme.

”Det er aldrig gået bedre end nu,” sagde han. ”Der kan stadig være steder rundt om i landet, hvor vi trænger til at få rettet op. København går forrygende for hoteller og restauranter, og kendskabet til Danmark vokser hurtigt. Vi har flere turister end Norge og Sverige tilsammen.”

Så meget desto mere overrasket blev jeg over WET-rapporten, som i sin egen helt uforklarlige rangliste, når frem til, at Danmark samlet set er  røget ned med 18 pladser siden 2008 til i dag som nr. 31, Norge er nr. 18, Sverige nr. 20. I spidsen ligger Spanien, Frankrig og Tyskland. Det kunne jeg godt have sagt uden at have konsulteret WET-rapporten. Det drejer sig om at måle, hvor attraktivt et land er for virksomheder i turistbranchen.

Det er måske heller ikke det allermest smarte af avisen at bruge tidligere direktør i Visit Denmark, Dorthe Kiilerich, som eksperten om manglende markedsføring. Hun blev jo netop afskediget fra Visit Denmark, fordi hun tog så gruelig fejl med Karen-videoen for at gøre opmærksom på dansk turisme..

Hendes kritik nu går blandt andet ud på en sammenligning med Norge: ”Norge har lavet en dedikeret indsats for at markedsføre landet. Både som turistdestination og erhvervsmarked. Udenrigsministeriet samarbejder tæt med Visit Norway med den helt store fortælling om landet. Det mangler vi i Danmark,” siger Dorte Kiilerich til Berlingske.

Set fra min stol har Norge ikke just imponeret med sin markedsføring. Norge var den første af de store turistkontorer i København, som lukkede og lagde kontoret ind under ambassaden. Det var ikke nogen god idé.

Siden husker vi bedst de søvndyssende tog i TV på Bergensbanen og Hurtigruten i flere dage på vej til Nordkap. To store oplevelser i sig selv, ikke på TV, men i virkeligheden. Generelt har Norge forstået at få meget ud af små marketingbeløb til turismen.

Fagchef for turisme ved Dansk Erhverv, Susanne Nordenbæk, siger til avisen: ”På vigtige områder som international reklame er vi langt bagefter omverdenen. Vi går glip af milliarder af kroner de kommende år, hvis ikke vi opper os.”

Nu er der mange måder, man kan oppe sig på. Ikke udelukkende med marketing. Produktet skal også fungere, og det samme skal service i det daglige. Og samarbejdet under Visit Denmark. Dansk turisme er andet og mere end København, hvis der skal skabes vækst.

Vi behøver ikke hverken World Economy Forum eller Dansk Erhverv til at fortælle politikerne, at de svigter dansk turisme. Det ved de udmærket selv.

Og når en god ven af dansk turisme, som erhvervsminister Brian Mikkelsen i artiklen er nødt til at fremhæve, at man i fjor offentliggjorde en ’national strategi for dansk turisme’.

Men hvad er det så blevet til: Bedre mobildækning over hele landet og større incitament til privat udlejning.

Løft bare hovedet i den danske turistbranche. Danmark har så meget at byde på inden for oplevelsessektoren. Vi kan sagtens klare os i konkurrencen. Før eller senere bliver det vel også et erhverv, man regner med fra politisk hold.

Men den gang luftsteg, WEF’s rangliste er udtryk for, kan vi godt undvære. Den batter ikke noget som helst.

God weekend.