- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DFDS vandt slaget om Kanalen

Efter en sidste urolig weekend har aktionerende søfolk nu rømmet de to færger i Calais, som de har haft besat i to måneder. Forliget blev opnået med statspenge og løfter om flere job hos Eurotunnel.

Efter en sidste urolig weekend har aktionerende søfolk nu rømmet de to færger i Calais, som de har haft besat i to måneder. Forliget blev opnået med statspenge og løfter om flere job hos Eurotunnel.

Tre års konflikt sluttede onsdag formiddag på havnen i Calais. Tre jurister udvekslede papirer, og så var det forbi: Et eksperiment med et medarbejderejet rederi, sat i gang med franske statspenge, var endegyldigt slut. Nu rykker danske DFDS ind og står som den reelle vinder af konflikten, skriver business.dk.

Færgerne ’Rodin’ og ’Berlioz’ er forladt af de søfolk, som har holdt dem besat og DFDS får færgerne overdraget, når de er blevet frisket op.

Konflikten begyndte i 2012, da et fransk statsrederi krakkede. Eurotunnel købte statens skibe, mens søfolkene stiftede et kooperativ for deres fratrædelsesgodtgørelser og overtog driften. Herefter klagede DFDS til britiske og franske konkurrencemyndigheder og fik medhold af briterne.

Kooperativet var en besværlig samarbejdspartner for Eurotunnel, der gav op i juni og accepterede at chartre færgerne til DFDS. Søfolkene besatte færgerne, hvorefter sagen gik i hårdknude.

Immigrantkrisen har ikke noget med færgefarten at gøre, men indirekte har den bidraget til en løsning. Det lykkedes nemlig at indgå et forlig, da Eurotunnel accepterede at hyre nogle af de fyrede søfolk som bevogtning.

I juli greb den franske regering ind i konflikten, og viceminister Alain Vidalies inviterede DFDS, Eurotunnel og søfolkene til rundbordssamtaler. De strandede fordi Eurotunnel og DFDS ikke ville give job til alle 487 fastansatte søfolk. DFDS har hele tiden fastholdt, at man skal bruge 200 mand til de to færger, mens Eurotunnel har tilbudt job til 130 søfolk til en færge til farligt gods, oplyser business.dk.

I sidste uge valgte Vidalies at prøve igen og mandag aften blev der indgået en aftale. DFDS har ikke flyttet sig, men Eurotunnel hyrer ekstra 70 mand til bevogtning og andre opgaver, hvormed der er skaffet arbejde til 402 ud af 487. Den franske stat betaler ekstra fratrædelsesgodtgørelse til de resterende 85 søfolk.