- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Domstol ser på mindre plads i fly

LUFTFART: Amerikanske dommere beordrer USA’s luftfartsmyndigheder til at gøre noget ved, at flyselskaber presser stadig flere sæder ind i kabinen og dermed giver de rejsende mindre benplads.

Kabinen i en Airbus A320 fra Spirit Airlines, der har noget af den mindste benplads hos amerikanske flyselskaber.

LUFTFART: Amerikanske dommere beordrer USA’s luftfartsmyndigheder til at gøre noget ved, at flyselskaber presser stadig flere sæder ind i kabinen og dermed giver de rejsende mindre benplads.

En kendelse i fredags fra tre føderale dommere i Washington D.C. kræver, at USA’s luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration, forholder sig til problematikken med størrelsen på flysæder og benplads på økonomiklasse i passagerfly.

”Det handler om de stadig mindre flysæder. Som mange sikkert har set, bliver flysæder og benplads mindre og mindre, mens amerikanske flypassagerer vokser i størrelse,” skrev en af dommerne i sin del af kendelsen.

Tidligere har FAA afvist at blande sig i f.eks. hvor megen benplads, flyselskaberne tilbyder sine rejsende. I et svar på domstolskendelsen sagde FAA i lørdags, at man nøje vil nærstudere den, skriver nyhedsbureauet Associated Press.

Kendelsen kommer efter lobbygruppen Flyers Rights i 2015 søgte at få FAA til at tage stilling i sagen. Det afviste FAA, hvorefter Flyers Rights bragte sagen for en domstol.

I fredagens kendelse skrev de tre dommere, at FAA havde baseret sin afvisning af at behandle spørgsmålet på ikke opdaterede oplysninger og undersøgelser. Dommerne noterede også, at den stadig mindre benplads ikke kun er et spørgsmål om passagerernes komfort, men også om sikkerhed, hvis f.eks. flyet skal evakueres i en nødsituation.

Flyers Rights siger, at når passagererne sidder med dårligere benplads øger det bl.a. risikoen for blodpropper i benene.

Associated Press fremhæver flere amerikanske flyselskaber, der de seneste år har fået tyndere flysæder som giver muligheden for at klemme en ekstra sæderække ind.

Et eksempel er discountselskabet Spirit Airlines, der er nede på en afstand – ’pitch’ – fra nakkestøtten på et flysæde til nakkestøtten på sædet foran på 71 cm, hvilket ikke giver megen benplads.

Tidligere i år kom det frem, at store American Airlines på sine nye Boeing 737 på nogle rækker på økonomiklasse ville ned på en pitch på blot 74 cm. Det skulle give plads til en ekstra stolerække i premium-afdelingen forrest i flyet.

Men Americans koncernchef, Doug Parker, sagde i fredags, at tanken er opgivet efter protester fra passagerer og selskabets kabineansatte. De foreslåede mindre rækker får i stedet en pitch på 76 cm.

Nogle medlemmer af kongressen har allerede foreslået, at der skal lovgives om mindstekrav til flysæder.