- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DSBs økonomi på kanten af sammenbrud

Folketinget forventes onsdag at vedtage en lov, som skal sikre DSB en afgørende statsstøtte til nye milliardlån, skriver business.dk.

Folketinget forventes onsdag at vedtage en lov, som skal sikre DSB en afgørende statsstøtte til nye milliardlån, skriver business.dk.

For at DSB kan slippe for problemer på det frie lånemarked, vil staten stå som garant, når der frem til 2014 skal refinansiere og optages nye driftslån på mere end otte milliarder kroner.

”Vi er nødt til at holde hånden under DSB og give statsgaranti for at få DSB tilbage på sporet”, siger transportminister Henrik Dam Kristensen. ”Jeg kan ikke sige, om det vil medføre konkurs, hvis man ikke får garantien. Men det er afgørende for DSBs fremtid”, sagde han fredag på et samråd.

I starten af 2012 havde DSB en gæld på 17,55 milliarder kroner, og sidste år betalte man 542 millioner kroner i renter.

Jens Kristian Elkjær-Larsen, lektor i økonomi på CBS:

”Statsgarantien og de løbende underskud tyder på, at man ikke kan drive offentlig jernbanedrift, uden en hjælpende hånd fra staten og det kan blive meget, meget langsigtet”.

Henrik Dam Kristensen prøvede at give DSB en rentegevinst på mellem 294 og 588 millioner kroner ved at yde statsgaranti for lånene. Men det spændte EU-Kommissionen ben for i efteråret, fordi man vurderer det som statsstøtte. DSB skal i stedet betale rentegevinsten tilbage til ministeriet.

Venstre går imod den nye lov, og Martin Geertsen er modstander af yderligere statshjælp til DSB:

”Det er dybt uansvarligt, at man vil give flere statsgarantier til DSB. En kæmpegæld tynger selskabet, og jeg mener, man burde afvikle gælden i stedet for at udvide den”.