I takt med at lederstaben tynder ud i København, bliver det vicekoncernchef John Dueholm, som skal stå for den danske repræsentation over for politikere og samarbejdspartnere, men han beholder samtidig sine mange opgaver i hovedkvarteret.
"Jeg synes ikke vi skal være stolte af vores resultat, selv om der er masse af gode undskyldninger. Vi kunne ikke forudse, at billetpriserne ville fortsætte ned på et så lavt niveau. Men, vi holder vores markedsandel, vi har en fornem præcision med vore fly, og vores kunde tilfredshed er forbedret med 30 procent.
Hvis ikke vores hovedaktionærer troede på os, ville de heller ikke have accepteret, at vi nu i år kan fuldføre spareplaner og kommer fremad igen"
"Endnu engang spareplaner. Ligner det ikke mere fortsat baglænsløb?"
"Nej, bestemt nej. Vi faser 21 fly ud, og de 18 er taget ud af trafik. De tre sidste er charterfly, som stopper til foråret. Der er ikke planlagt nogen form for indskrænkning af trafik i den ny omgang. Vi får en slankere og mere stringent i ledelsesform, og de sidste sparemål kommer på plads og giver 500 mio. kr. ekstra på årsresultatet over en to-årig periode.
"Hvis I kan få især det danske kabinepersonale med. Piloterne virker som om de er parate. Tror du selv på den underskrevne hensigtserklæring?"
"Ja, selvfølgelig gør jeg det. Jeg har aldrig i mange år som erhvervsleder opdaget, at en hensigtserklæring af en sådan art ikke blev opfyldt. Og det skal ske i allernærmeste fremtid. Alle parter skrev under for et par uger siden."
"Du er chef for SAS Airlines og henter de danske chefer, Flemming Jensen og Per Møller Jensen til Stockholm. Hvem skal nu tegne SAS i Danmark ved officielle lejligheder? "
"Det bliver mig, hvis det kan lade sig gøre. Jeg har fortsat mit kontor på Hedegårdsvej i København og er der mindst én dag om ugen. I fremtiden er vi altså nødt til at lade større beslutninger for alle tre lande ske her i Stockholm. Sådan er en centralistisk ledelse, som da også har været kendt i SAS før i tiden," siger John Dueholm til takeoff.dk