Ole Egholm efterlyser i dette debatindlæg en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Læserbrevet inspirerede til ugens Quick Poll...
Af Ole Egholm, Dansk Brancheanalyse
Tyskerne tøver med en fast Femern-forbindelse. Det er svært at forstå for os danskere, der kommer fra et ø-samfund, hvor vi elsker fremskridt i infrastruktur, og hvor vi også jævnligt konstaterer de syvmileskridt af fremskridt en fast forbindelse giver os.
Jeg husker da tydeligt i 1990’erne, når jeg på vej hjem fra Jylland “strandede” i Nyborg sent om aftenen, og næste færge først gik 01.30. Sikke en røvtur.
Eller hele min barndom, hvor vores rejser til Bornholm var ekspeditionsagtige udflugter med færge først over Øresund, dernæst over Østersøen. Meget tid er gået til spilde i færgelejernes bilkøer, og selvom det da heldigvis er gode minder, har det dæleme ikke været effektivt.
Nu har vi oplevet en kæmpegevinst ved at køre direkte frem og tilbage mellem vores egne landsdele, og mange af os er også overordentligt glade for at rejsen mellem København og Malmø (Sjælland og Sydsverige) også er blevet væsentligt hurtigere og nemmere.
Vi venter selvfølgelig på at gå i gang med det tredje store projekt (Femern), som ikke alene vil give os store rejsetidsbesparelser, men helt sikkert også give mange af os en meget større glæde og villighed til lige at tage et smut sydpå.
Men tyskerne er ikke klar endnu. Og selvfølgelig skal vi måske overveje, om Danmark/Sverige kan gå finansielt endnu mere ind i Femern-projektet, men i stedet for at acceptere urimelige vilkår med et for tiden uinteresseret Tyskland, eller bare sætte os ned og vente, skulle vi så ikke bare give os til noget andet – og også meget, meget vigtigt – i mellemtiden?
For mig som dansker har det altid været underligt, at vi ikke har været i stand til at bygge den bro på sølle tre kilometer mellem Helsingør og Helsingborg. Det er da umiddelbart væsentligt nemmere end at bygge bro til Malmø, over Storebælt eller til Femern.
Og vi har en dokumenteret trafik i den retning, der er imponerende! Selv efter fast forbindelse til Malmö stiger trafikken over Helsingør-Helsingborg. Der er RIGELIGT med efterspørgsel til at bygge en fast forbindelse.
Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke har bygget den bro for længst. Men nu har vi chancen!
Vores erfaringer med Øresundsforbindelsen er forrygende. Øresundsregionen er blevet en sand økonomisk vækstkomet, og vækstraterne på Øresundsbroen er endnu mere imponerende. Og vi kan gøre det igen! Nu er tiden ovre hvor vi kan tillade os at tvivle rent politisk på det smarte i en fast forbindelse.
Der er ingen tvivl længere.
Sverige er ikke længere bange for at Danmark vil have Skåne tilbage. Lad os komme i sving med en kombineret bil- og jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, og benytte den beredvillighed, der er i både Sverige og Danmark til at få den gennemført.
Lad os bruge tænkepausen hos tyskerne til at forstærke det nordiske sammenhold, som vi har, og som vi kan dokumentere klare gevinster af.
Så kære politikere – også jer i Sverige – benyt ventetiden på Østersøen til at få lavet den faste forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Hvad mener du? Skal Danmark arbejde målrettet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg?
Stem i denne uges Quick Poll…