- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Billetkontoret opgiver Sterling

Billetkontoret, som leverer flybilletter til 100 danske rejsebureauer, har fjernet Sterling som feeder-selskab. ”Vi kan ikke stå inde for Sterlings ændringer, annulleringer og manglende hjælp,” siger adm. direktør.
”Jeg forstår dem godt,” svarer Sterl

Sterling er taget ud af Billetkontorets såkaldte FairWise-system. Her kan cirka 100 danske rejsebureauer booke flyforbindelser og priser når de sender gæster til en europæisk lufthavn og derfra med et oversøisk flyselskab.

Feeder-princippet mader passagerer til flyselskaber, der ikke flyver på fx København, bl.a. Cathay, Continental, South African, Virgin Atlantic osv.



”Sterling som feeder-mulighed er ude,” siger Jesper Schou, adm. direktør for Billetkontoret, til Take Off.



IKKE BOYKOT

”Det er ikke en boykot af Sterling, hvis rejsebureauerne vil booke Sterling, kan de fortsat gøre; Sterling kommer bare ikke som en mulighed, hvis man f.eks. skal have en passager fra København til Paris og derfra videre med Cathay,” siger Jesper Schou.



Det har navnlig irriteret, at Sterling sidste efterår lukkede den hidtidige Maersk Air-rute til Paris, så der ikke blev fløjet til den ”rigtige” lufthavn, de Gaulle, men lavprislufthavnen Beauvais. Sterling har meddelt, at det fra sommerprogrammet igen betjener de Gaulle.



Men ændringen fra vinterprogrammet til Beauvais betød, at passagerer med Sterling/Maersk Air til de Gaulle ikke kunne komme med videregående fly og måtte ombookes til Air France og SAS, som begge flyver til de Gaulle.



”Sterling holdning til at de bare ændrede lufthavn i Paris var: det er bare ærgerligt. Samme holdning kom fra flyselskaber, vore passagerer skulle videre med. Med undtagelsen af Virgin Atlantic tog ingen et ansvar. Dermed måtte rejsebureauerne ombooke passagerer og finde nye flyforbindelser – og vi gider ikke sidde med aben. Sterling overlod arbejdet med at finde nye ruter og genudstede billetter til rejsebureauerne, og det får vi ingen betaling for. Nu kommer passagererne med andre selskaber, selv om det koster nogle hundrede kroner mere,” siger Jesper Schou.



FLYSELSKABER TAGER IKKE DERES ANSVAR

”Det kan godt være, at (Ryanairs direktør) Michael O’Leary er Sterlings store helt, men man skal behandle sine kunder ordentligt,” siger Jesper Schou og tilføjer:

Vi er heller ikke tilfredse med de offline-flyselskaber som havde feeder-aftaler med Maersk Air og som også svigtede deres ansvar. Hvis en underleverandør fejler, må de tage ansvar. Men med undtagelse af Virgin Atlantic har de andre offline-selskaber ikke reageret.”



Billetkontoret, der ejes af otte rejsebureauer, sælger årligt cirka 100.000 rejser.



FORSTÅELSE FRA STERLING

Billetkontoret har ikke meddelt Sterling sin beslutning. Da Take Off i går kunne give ham nyheden, sagde kommerciel direktør, Stefan Vilner:

”Dét har jeg ikke hørt før nu. Det er rigtigt, at vi efter overtagelsen af Maersk Air har ændret meget, herunder trafikprogrammer. Men jeg forstår Billetkontoret. De skal stå inde for, hvad de laver. Det samme skal vi, vi ændrer ikke for at genere, men vi skal have styr på sin virksomhed. Den kan kun fungere med kunder – som også er rejsebureauerne. Vi er i en periode med ændringer, men skal nok få det på plads.”



HB

Skrevet af