- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen: Stjæl en god ide

Påstand: danskerne ved generelt ikke en dyt om, hvad turismen betyder for økonomien og beskæftigelsen? VisitDenmark burde sætte os på skolebænken…

Af Henrik Baumgarten





I april gik jeg i downtown Seattle; og dér var pludselig et slags informationskontor fra byens turistmyndigheder og turistrådet i delstaten Washington, hvor Seattle ligger.



”Why Tourism Matters” var budskabet fra infobutikken – i ruderne var der plakater med variationer over temaet, hvorfor turisme betyder noget.



Her fik man at vide, at her i delstaten Washington giver turismen tæt på 150.000 arbejdspladser, at turisterne årligt bruger ca. 16 milliarder dollars i staten og af disse penge ryger en milliard dollars i de offentlige kasser.



Efter produktion af software, fly og landbrugsprodukter, er turismen fjerde største arbejdsgiver i delstaten, hvor Microsoft har hovedkvarter og Boeing sine flyfabrikker.



Der var også et skilt med, at turismen i hele USA skaffer arbejde til 7,5 mio. mennesker (turismen er dermed landets femte største private arbejdsgiver) og omsætter for 178 milliarder dollars.



Osv. osv. – der er flere informationer på kampagnens hjemmeside: whytourismmatters.org/



Og kampagnen er en rigtig god ide, som f.eks. VisitDenmark burde tyvstjæle. Og tegne og fortælle overfor danskerne, hvor vigtig turismen er for dansk økonomi og beskæftigelse. Det har danskerne generelt ingen ide om.



Tal er taknemmelige, men der regnes med, at turismen er blandt Danmarks største indtjener af fremmed valuta, mindst 60 milliarder kr. om året – andre tal siger 100 milliarder kr. Og turismen beskæftiger ca. 100.000 i Danmark.



Der burde selvfølgelig oprettes et dansk turistministerium – i dag hører turismen under Økonomi- og Erhvervsministeriet, og skal dermed konkurrere om politisk opmærksomhed fra 117 andre fagområder.



VisitDenmark burde gå først i denne kampagne for at uddanne danskerne i at være venlige overfor turisterne – og fortælle, hvor meget turisme batter med bl.a. jobs. Står turister og fumler med et gadekort her i København, spørger jeg ofte, om de vil have lidt hjælp.



Vi danskere kan selv gøre meget – også for at vise, at vi ikke alle er Dansk Fjolleparti-typer, der hellere ser hælen end tåen af gæster fra andre dele af verden.



Men VisitDenmark burde også gøre en indsats. Jeg gætter på, at den nationale turistorganisation aldrig har kørt en målrettet kampagne på dette område. Vi skal have banket det budskab ud i pap, så danskerne bliver bedre medværter for vores udenlandske besøgende.



I mange andre lande har de sikkert ikke sådanne kampagner – men så vi kan da være nogle af de første.



Hvad synes du? Skal danskerne have infokampagne om turismens betydning?



Stem i Quick Poll

Skrevet af