Tabet på de skandinaviske ruter er en katastrofe og medfører nye nedjusteringer
Der var hverken grund til at danse om Majstangen i Sverige eller fejre sankthansaften i Danmark for SAS, som i går kom ud med en melding om, at det alligevel ikke bliver til et overskud i år og måske heller ikke næste år. ”Det hele har forskubbet sig på grund af faldende priser og højere brændstofpriser, men spareplanen kører efter forventningerne. Det er bare ikke nok,” slår koncernchef Jørgen Lindegaard fast i en række presseudtalelser.
Til Berlingske kommer han med den mest rammende bemærkning, nemlig at yielden (gennemsnitsindtægten) pr. solgt billet på visse ruter i Skandinavien er faldet to måneder i træk med 20 til 22 procent. På andre måneder 15 procent – og generelt havde man regnet med seks til syv procents fald. Konkurrencen er altså voldsom på de ruter, hvor SAS før i tiden tjente mest.
Tiltroen til Lindegaard er uforandret, udtaler flere analytikere, mens en kommentar i Børsen fastslår, at 2005 bliver Lindegaards sidste chance.
Aktiekursen dykkede med syv procent efter nedjusteringen.