- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Politiet skaber kaos i CPH

”Mareridt” og ”katastrofalt” er nogle af de ord, Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup, bruger til at beskrive den nuværende situation i CPH. De står i et brev som han i denne uge sendte til trafikminister Flemming Hansen og ikke mindst justitsminister Lene Espersen, eftersom politiet – når det gælder paskontrollen – får Nordens største ...

”Mareridt” og ”katastrofalt” er nogle af de ord, Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup, bruger til at beskrive den nuværende situation i CPH. De står i et brev som han i denne uge sendte til trafikminister Flemming Hansen og ikke mindst justitsminister Lene Espersen, eftersom politiet – når det gælder paskontrollen – får Nordens største lufthavn til at fremstå som en lufthavn i en bananrepublik.



Take Off skrev forleden om problemerne i lufthavnen. De skyldes en massiv overarbejdspukkel hos bl.a. paspolitiet efter navnlig EU-topmødet sidste efterår. Manglende mandskab til paskontrollen mellem de såkaldte Schengen og ikke-Schengen områder i lufthavnen betyder, at passagererne må vente i lange køer for at passere.




Det medfører flyforsinkelser og at passagerer mister deres flyforbindelser. Problemet er grelt i Københavns Lufthavn, hvor 40% af de over 18 millioner årlige passagerer er i transfer, altså blot foretager flyskifte.



”Siden den 16. juni er der indtruffet en alvorlig forværring. Lufthavnens servicemål er, at 95% af passagererne skal komme gennem paskontrollen på under tre minutter. Vi oplever nu kødannelser, der varer i timevis og hvor passagerer kan … vente i mere end tyve minutter,” skriver Niels Boserup bl.a. i sit nødråb til de to ministre. Han tilføjer:


”Fly forsinkes og passagerer mister deres afgang. For vor status som transferlufthavn er dette katastrofalt. Uden transferpassagerer vil København være en lille europæisk lufthavn med et begrænset direkte rutenet – og Øresundsregionen ville miste sit måske vigtigste lokomotiv for fremtidig vækst.”



”Vi har allerede forberedt os på at miste vor placering som Europas bedste lufthavn i den næste passagertilfredshedsundersøgelse fra IATA… Det virkelige problem er den helt uacceptable behandling vores passagerer udsættes for. Lufthavnen er slet ikke bygget til at rumme de lange køer, og for transferpassagererne har det udviklet sig til et mareridt,” skriver lufthavnsdirektøren til de to ministre.

Skrevet af