- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kommentaren/Spidsen

Af Ejvind Olesen

Prøv lidt bogstavleg i påsken
Det er ikke den store iderigdom, der præger de internationale bureaukæder, når de skal vælge navn, og det bliver værre og værre i Danmark.

Man skulle tro, at de store kæder fra udlandet, som efterhånden har overtaget ejerskabet af både danske forretningsbureauer og charterbureauer, har en afdeling med bogstavleg i fritiden. Herfra sættes så nogle kryptiske tegn sammen til et fælles bureaunavn, uden hensyn til om det er et let sælgeligt brand.



Seneste eksempel er TQ 3 Travel Solution, i sandhed heller ikke et brand, der går lige hjem. End ikke i dansk erhvervsliv. Nu er navnet på grund af nye ejere blevet til BCD Travel.

Man ser det for sig. Vi ville egentlig allerhelst hedde ABC Travel, men det er brugt. Så vælger vi den næste mulighed. Hvis vi igen køber op, eller fusionerer, kan vi altid kalde os CDE Travel, eller næste DEF Travel ,mulighederne er lige så mange, som der er bogstaver i alfabetet.



I øvrigt omfatter BCD Travel nu også World Travel, BTI og fortsat TQ 3 Travel Solutions. Men BTI skifter til HRG, Hogg Robinson Group. Det var før BTI Nordic, og den gang vi alle vidste, hvad det drejede sig om var det gode gamle Bennetts Rejsebureau. Det var også dengang vi havde Wagonlits, som selvstændigt brand.

Weco DSB er for længst blevet til Via Travel, og blandt charterbureauerne fandt ejerne af Spies og Tjæreborg ud af, at det i fremtiden skulle hedde My Travel. På trods af, at Spies og Tjæreborg er de bedst indarbejde navne overhovedet på det danske marked. – Det bedste navn af dem alle ligger ubrugt i skuffen, nemlig Globetrotter.



Der findes kun èn branche med større bogstavforvirring, og det er reklamebureauerne. Det skal såmænd også nok være dem, der har fundet ud af de nye brands for rejsebureauerne. Og de tager oven i købet penge for det!

Skrevet af