- STANDBY.DK - https://standby.dk -

En gallup om miljø og flytrafik giver næppe hele sandheden

Så ruller debatten igen om CO2 med flyvning og oksekød i hovedrollen. Men skal vi tro på svarene?

Nogle spiser gode bøffer fra grillen. Når der kommer lidt regn ind i mellem, flyver de også på ferie med familien. For en del går turen så langt væk som til Bangkok og Miami og derefter ofte på krydstogt med store skibe en uge eller to. De er de sande syndere.

Det mener i hvert fald godt og vel halvdelen af danskerne i følge den seneste Gallup i Berlingske. I den anden halvdel mener de fleste, populært sagt, at det fortsat er Vorherre, der bestemmer klimaet. Flertallet af forskere synes at være enige om, at vi driver rovdrift på klimaet anført af oksekød og flydrift. De ser helst at vi cykler og spiser gulerødder. Uden, at de af den grund lukker øjnene for, at vi skal bekæmpe forurening under enhver form.

SAS-ros til Danmark
Miljøforkæmperne vil gerne have ekstra afgifter på flybilletterne, som det er sket i flere lande, blandt andet Sverige og Norge. Det har allerede fået SAS til at rose Danmark og give løfte om flere ruter fra danske lufthavne for at klare sig i konkurrencen.

Vækst i flyindustrien er af den helt store betydning for lufthavne og flyselskaber i Danmark. Et politisk flertal synes ikke i øjeblikket indstillet på ekstra afgifter. Weekendens debat i TV og aviserne viser, at der er meget langt fra Alternativet til regeringspartierne.

Således siger Socialdemokratiets klimaordfører Jens Joel, at klimaafgifter på udvalgte varer vil ramme skævt og henviser til, at man i Sverige allerede har indført klimaafgift på flybilletter.

”Tak Danmark,” sagde SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, på et møde i Dansk Industri i sommer, og fremhævede den dansk beslutning frem for Norge og Sverige.

Et pust i øret
Jeg har det lidt svært ved at se, hvad SAS egentlig vil af hensyn til konkurrencen. Først giver man ungdomsrabat på flybilletter, derefter giver SAS CO2-kompensation for ungdomsbilletterne for at dulme lidt på samvittigheden. I flere år har man kunnet købe generel CO2-kompensation, når man skal flyve med SAS.

Det har haft nogenlunde den samme succes, som da danskerne i sin tid med et brevkort i en postkasse ved grænsen, selv skulle opgive, hvad de havde købt mere end tilladt af taxfree varer. Og at de var parate til at betale. Den var der ikke mange, der bed på.

Som man spørger får man svar. Når folk i diverse analyser bliver spurgt om de gerne vil betale for den CO2 og forurening, de skaber ved flyrejser, siger flertallet ja, men hovedparten glemmer det, når de skal af sted.

Når det opgøres hvor meget forurening flyene skaber med Trafikstyrelsen som kilde, spænder forureningen fra 28 gram per person ved en kilometer med tog, bil 130 og fly 210 gram. En færge topper med over 500 gram. Tallene er europæisk gennemsnit. Og da det er et gennemsnit over forskellige flytyper, flyselskaber, og alderen på fly er det næppe andet og mere end en trend.

Flytrafikken fortsætter
Torben Chrintz, videnskabelig rådgiver i tænketanken Concito, siger til Berlingske: ”At verden stopper med at flyve, tror jeg ikke på. Det er næsten for naivt. Man mangler at gøre mulighed for kompensation for stueren. Nogle kalder det jo aflad. Det bliver næsten luthersk selvpineri. Opskriften er denne: Flyv ikke, hvis du kan undgå det, og brug masser af penge på at forske i klimavenlig transport.”

Ifølge en EU-undersøgelse står fly for cirka to procent af CO2-udslip på verdensplan. Det bruges ofte som undskyldning fra flyselskaberne. Torben Chrintz: ”Vi har ingen alternativer til at flyve langt. Hvis vi vil mindske udslippet, så må vi flyve mindre. Behøver vi at flyve så meget, som vi gør?”

En god bøf i LA
Og så er der den med oksekødet. Her mener 51 procent ikke de vil lade sig påvirke til at spise mindre, fordi de belaster miljøet. Det bruges ofte af producenterne, som en slags undskyldning. 57 procent siger modsat, at de vil spise mindre, men intet beviser, at de gør det.

Til gengæld siger 74 procent, at de er bekymret over klimaforandringerne. Og det er nok dem man skal lytte mest til. De er i tvivl, og det er risikofrit. Så kan man fortsat flyve til LA, grille en god bøf og drikke californisk rødvin til.

I dette efterår skal det blive spændende at se, om den danske regering kan holde fast i planen om at friholde luftfart og turisme for ekstra afgifter, når den nye miljøplan skal lanceres.