- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Endnu et flyselskab siger farvel til jumbojetten

LUFTFART: Den 21. august er det igen tid for et flyselskab til at udfase Boeing B747. Den ikoniske B747 bruger bl.a. for meget brændstof i forhold til de 2-motorede fly, der afløser ’Luftens Dronning’.

LUFTFART: Den 21. august er det igen tid for et flyselskab til at udfase Boeing B747. Den ikoniske B747 bruger bl.a. for meget brændstof i forhold til de 2-motorede fly, der afløser ’Luftens Dronning’.

Eva Air fra Taiwan har afskedsflyvning med flyselskabets sidste Boeing B747-400 – fra Hong Kong til hjemmebasen i Taiwans hovedstad, Taipei. De to sidste flyvninger – Taipei til Hong Kong og retur – har rutenumrene BR891 og BR892 (den sidste flyvning). Eva Air flyver til 20. august B747 mellem Taipei og Shanghai.

B747’erne hos Eva Air afløses af Boeing B777-300. Dermed tilslutter Eva Air sig til den stigende række af flyselskaber, der har sagt farvel og tak til B747. De omfatter bl.a. Air Canada, Air France, Air New Zealand, All Nippon Airways (Japan), Cathay Pacific fra Hong Kong, spanske Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines og Singapore Airlines.

Senere i år forsvinder B747 også hos Delta Air Lines og United Airlines. Dermed har ingen amerikanske flyselskaber B747 i passagerversionen.

Samlet flyver B747 i dag kun ruter til 100 lufthavne, flest til London Heathrow. Thai Airways var indtil udgangen af sidste års vinterprogram eneste flyselskab til at trafikere Københavns Lufthavn med en B747 på sæsonruten gennem vinteren til Phuket, Thailands største ø.

Mest byggede fly med to midtergange

Siden den første version af B747 kom på markedet i starten af 1970’erne har Boeing bygget over 1.500. B747 nr. 1.500 blev i 2014 leveret til Lufthansa i form af den nyeste og formentlig sidste version, B747-8 Intercontinental. Det var ifølge Boeing første gang et fly med to midtergange var fremstillet i over 1.500 eksemplarer.

B747 nr. 1.000 blev leveret i 1993. Det var i starten af 1990’erne, at leveringer af B747 toppede med over 60 eksemplarer et år. I dag samles kun én B747 hver anden måned.

Boeing har blot bestillinger på 22 eksemplarer af B747 og løber dermed tør for bestillinger om fire år. Blandt de største brugere af B747 i dag er British Airways, Korean Air og Lufthansa. Med udgangen af juni i år havde Boeing leveret 1.532 eksemplarer af B747.