- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Et enkelt IC4-tog er ikke nok

Krav til DSB om en alternativ plan, hvis AnsaldoBreda ikke formår at leve op til det ultimative krav.

Hvis ikke den italienske producent kan levere mindst 14 tog inden maj næste år er det et politisk krav at DSBs kontrakt med producenten ophæves og man går i gang med at gennemføre den alternative plan, skriver epn.dk.

 

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre er indstillet på, at alternativet bliver en endelig elektrificering af længdebanerne, hvilket vil sige det overordnede danske jernbanenet, siger han til DR Nyheder.

 

Et nyt kritikpunkt mod IC4-togene er, at de er dieseldrevne, men det blev nødvendigt, da politikerne afbrød elektrificeringen af jernbanenettet fordi man troede mest på diesel. Brændstofforbrug og CO2 udledning er som i de nuværende IC3-tog.

 

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen støtter Venstre og ønsker elektrificering som alternativ. Han betragter det som fremtidssikret og mere miljørigtigt.

 

AnsaldoBreda skulle have leveret 83 IC4-tog til DSB allerede i 2004.

 

Skrevet af Flemming Juul