- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Et løftet øjenbryn for Norwegians politik

DEBAT: Mange gange har Norwegian kun en enkelt billet til den favorable pris, og det er vildledende markedsføring med lokkepriser, mener Kim Hansen, flykunde fra Aarhus.

DEBAT: Mange gange har Norwegian kun en enkelt billet til den favorable pris, og det er vildledende markedsføring med lokkepriser, mener Kim Hansen, flykunde fra Aarhus.

Af Kim Hansen

”Jeg har i nogen tid overvejet at købe billetter på Norwegians nye rute CPH-FLL. Og jeg har derfor hyppigt været inde og checke priserne. Og jeg må sige, at jeg synes der er noget der ser mystisk ud.

På forsiden af hjemmesiden reklamerer Norwegian friskt og frejdigt med billetter til Fort Lauderdale “Fra 1.498 kr.”. Ifølge adskillige landes forbrugerrettigheder, og almindelig god skik og brug, kræver et sådant markedsført prisudsagn, at der er et vist antal billetter til rådighed til den annoncerede pris.

Det er imidlertid ikke tilfældet hos Norwegian. Overhovedet ikke. Går man ind i priskalenderen, fremgår det nemlig, at prisen på 1.498 kr. kun er gældende på én enkelt afgang – den 24. februar 2014. Og ikke nok med det. Prisen gælder kun, sålænge man kun er én passager. Ændrer man til to passagerer, stiger prisen straks til 1.998 kr. Med andre ord, så har Norwegian én enkelt billet til salg til denne pris, på én enkelt afgang.

Og det stopper ikke her. For jeg har flere gange konstateret, at prisen på 1.498 kr. har været “væk” om morgenen, og afløst af en pris på 1.998 kr. For så i løbet af dagen at dukke op igen – med én enkelt billet, på én enkelt afgang. Det lugter fælt af, at Norwegian konsekvent går ind og sørger for at der hele tiden er én billet til salg til den lave pris, så de kan fortsætte med deres – mildest talt vildledende – markedsføring.

Jeg synes ovennævnte er et løftet øjenbryn værd – også hos Standby”.