- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Hvor blev etikken af hos luftfartens chefer?

TIRSDAGSKLUMME: Når man ligefrem begynder at så tvivl om konkurrenten overlever, er vi for alvor kommet på glatis i en benhård branche. Hvad ville erhvervslivet sige til, hvis Netto-chefer såede tvivl om Irma vil overleve?

Michael O’Leary ved pressemødet i København i går. Slyngen på hans venstre arm støtter efter en operation.

TIRSDAGSKLUMME: Når man ligefrem begynder at så tvivl om konkurrenten overlever, er vi for alvor kommet på glatis i en benhård branche. Hvad ville erhvervslivet sige til, hvis Netto-chefer såede tvivl om Irma vil overleve?

Ryanairs koncernchef Michael O’Leary er ikke kendt for at lægge fingre imellem, når han bliver spurgt om, hvad han mener om konkurrenterne. Det ved SAS’ Rickard Gustafson og mange andre ruteselskabers direktører. Og det ved Norwegian. Nu mere end de fleste.

Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, har selv en rem af huden. Hans udtalelser om SAS gennem tiderne har flere gang kørt ud over det anstændige, hvor SAS har afstået fra at svare igen.

Vi er vel mange i pressen, som gennem det seneste par år har forsøgt at få SAS til at kommentere angreb, eller blot mene et eller andet om grove angreb fra Bjørn Kjos.

Det nærmeste vi er kommet, når Norwegian praler med antal passagerer. Således fra SAS’ koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen: ”Vi vil hellere se på indtjening end på antallet af passagerer om bord.”

Nu har Michael O’Leary så overskredet grænsen for, hvad man kan sige om en konkurrent i erhvervslivet. Med Travel Weekly som kilde kunne vi i går berette, at den temperamentsfulde irer på et pressemøde i London spåede ”at Norwegian vil gå nedenom og hjem i løbet af de kommende måneder. De er ved at løbe tør for penge.”

Sådan noget gør man bare ikke. Tænk på, hvad et sådant rygte kan koste af passagerer, som ikke tør flyve med et selskab på randen af konkurs. Det har samme negative effekt på salget som et strejkevarsel.

Bjørn Kjos ved nok, hvad han gør, men hans presseafdeling har aldrig imponeret mig, og det er nu, der skal slås tilbage i overbevisende stil for at genvinde passagerernes tillid. Og det er nu Bjørn Kjos har brug for gode råd om kommunikation.

Norwegian har godt nok afvist påstanden med det samme gennem en talsmand. Men hvordan tror man lige det bliver citeret i forhold til O’Leary’s, bl.a. om, at Norwegian ikke kan betale de fly, de har bestilt.

Nogle flyselskabers direktører er bedre end andre til kun at udtale sig om egne bedrifter, som for eksempel SAS i går med det overraskende gode kvartalsresultat. Men umiddelbart virker det som om etikken er blevet en mangelvare.

Jo, der er nok som gerne vil stille sig kritisk, når det drejer sig om andre selskabers statstilskud eller andre former, der kan virke som illoyal konkurrence.

Men det er dog altid sket i et urbant tonefald.