- STANDBY.DK - https://standby.dk -

EU blokerer for moderne luftfart

Nu må vi snart vide om konsolidering er tilladt eller ej. I Danmark må SAS gerne købe Cimber Sterling, hvis de ellers ville, men kun takket være Norwegian. I Østrig må Lufthansa gerne køber Austrian, men i nødlidende Grækenland går den ikke.

Af  Ejvind Olesen

EU’s konkurrencemyndigheder ved man hvor man har. På usikkerhedens overdrev. Nu har man lige for tredje gang på seks år sagt nej til en fusion, som allerede var aftalt mellem parterne i Grækenland.

Nej til at Aegean og Olympic Airways må slå pjalterne sammen. Det vil nemlig betyde, at konkurrencen om indenrigsruterne i Grækenland på det nærmeste bliver et monopol. Mellem Athen og Thessaloniki og mellem Athen og øer som Kreta, Rhodos og Santorini. Modsat vil det give et net af gode forbindelser lokalt og globalt via Aegean og Star Alliance.

”Der er ingen tvivl om, at en sådan fusion vil betyde højere billetpriser til grækerne, ”lyder det fra EU’s konkurrencemyndigheder.  Modsat fra Aegeans formand Theodor Vassilakis: ”En god mulighed for en konsolidering i moderne, europæisk luftfart er tabt. Vi kæmper videre, vi er gode i modgang.”

Afgørelsen sætter spørgsmålstegn ved om EU’s embedsmænd og politikere overhovedet har fattet, hvad der er ved at ske med konsolidering i luftfart over hele verden.
 Det ene øjeblik giver man grønt lys for, at Lufthansa kan opkøbe Swiss, Austrian, Brussels Airlines og British Midland. Samt at den dybt forpligtende aftale mellem Lufthansa og SAS fra Alperne til Nordkalotten får lov at løbe videre. Det andet øjeblik stopper man en nødforanstaltning i blødende Grækenland. Fordi der ikke er nogen konkurrenter klar. Og så er det et monopol.

Før det over til dansk indenrigstrafik. Hvis SAS skulle finde på at købe Cimber Sterling, hvad jeg ikke aner om der er planer om, så ville EU ikke tillade, hvis de var alene om det danske indenrigsmarked.
Nu er det jo så heldigt, at det er de heller ikke. Norwegian flyver som bekendt både på Aalborg og Karup. Derefter ville en fusion ikke møde hindringer fra EU. Hvis Lufthansa derimod skulle ende med at opkøbe SAS, da vil den nok stå på overarbejde i EU.

Vi er jo nogen stykker, der nok husker den straffeekspedition, der overgik Maersk Air og SAS i sin tid for en langt mindre forsyndelse.
Der sker opkøb og fusioner i luftfarten på stribe de kommende år. Løbet er allerede kørt for EU. Tænk blot på alliancernes fine net og det spind af billetordninger, bonus og lignende, som alt sammen er egnet til at holde passagererne i folden.

Hvorfor i alverden skal Grækenland så pludselig have grovfilen, fordi et i mange år dårligt drevet statsselskab som Olympic bliver samlet op en dygtigere efterkommer?

Hvad mener du om luftfartens konkurrencer og fusioner?

 

Skrevet af Ejvind Olesen