- STANDBY.dk - https://standby.dk -

EU vil bekæmpe unfair konkurrence

LUFTFART: Europas etablerede flyselskaber får øget pres fra bl.a. selskaberne i Gulf-regionen, men også fra europæiske selskaber, der regel-shopper. Nu er EU klar med nye forholdsregler.

EU Kommissionen præsenterede i går nye tiltag, der skal imødegå hvad EU ser som unfair konkurrence fra flyselskaber uden for Europa, mod de etablerede europæiske flyselskaber.

Den nye luftfartspakke fra EU skal begrænse unfair konkurrence og gøre europæisk luftrum mere konkurrencedygtigt.

EU ønsker opbakning fra sine 28 medlemslande til, at Kommissionen kan indlede drøftelser om nye luftfartsaftaler med bl.a. De arabiske Emirater, Kina, Tyrkiet og Qatar.

Når det gælder Gulf-selskaberne, navnlig Emirates, Etihad og Qatar Airways, forventes øgede krav om begrænsninger for deres flyvninger til Europa fra gamle europæiske selskaber som Air France og Lufthansa. De har længe hævdet, at Gulf-selskaberne får statsstøtte for at kunne konkurrere i bl.a. Europa.

Ifølge EU omsætter den europæiske luftfartsindustri årligt for ca. 110 milliarder euro. Og den er hårdt ramt af konkurrencen fra Gulf-selskaberne og lavomkostnings- selskaber som Ryanair og Easyjet.

EU vil også komme med strammere regler for, hvor meget udenlandske flyselskaber må eje af europæiske flyselskaber – grænsen er i dag 49 pct. F.eks. har Etihad fra Abu Dhabi 29 pct. af Air Berlin og 49 pct. af Alitalia.

Samtidig vil EU kigge på visse lavprisselskabers såkaldte regelshopping og sætte begrænsninger for disse. Det vil bl.a. ramme Europas tredjestørste lavprisselskab, Norwegian, der omgår norsk lovgivning ved at basere fly og ansatte i fx Spanien og Thailand, mens også Ryanair benytter piloter ansat i rekrutteringsfirmaer, frem for direkte hos selve flyselskabet, skriver Reuters.