- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Bystyrer og turistorganisationer er ved at falde over deres egne ben i dette forår, når de taler om turisme og fremtiden. Der skal være vækst og jobs, mens der skal også være skrappe begrænsninger i CO 2- udslip med færre lavprisflyvninger.

Det har Europa-Parlamentet flere gange lanceret. Nu gælder det begrebet ”smart tourism”. De to bedste hovedstæder vil blive belønnet med en marketingpris og kampagne, betalt af EU. Den prestigefyldte pris – som EU selv benævner den – vil blive overakt i Bruxelles den 7. november i år under titlen: ”European Capital of Smart Tourism 2019.”

Små hop på stedet
For at kvalificere skriver EU, at man skal levere bæredygtig turisme med vægt på udvikling, kreativt ophold, kultur og digitale løsninger.

Det lyder så smukt – og smart kunne man næsten fristes til at sige. Men virkeligheden er ofte en anden. Europa-Parlamentet vil på den ene side gerne have vækst, og på den anden begrænsninger af for eksempel af lavprisflyvninger. Fordi mange fly i luften betyder mere CO2-udslip og belaster miljøet. Det er Parlamentet traditionelt i imod.

Dagligt vrimler det med nyheder om, at nu går den og hin by ind for at stoppe tilstrømningen. Barcelona og Venedig nævnes altid først. Kan man bremse og trykke på speederen på samme tid? Ja, men det bliver til små hop på stedet.

Men i pressemeddelelsen fra EU får man også lige med, at turisme i EU er tredjestørste kommercielle aktivitet med 25 millioner jobs, hvilket er omkring 10 procent af det samlede arbejdsmarked.

På lempeligste måde
Den internatonale turisme siges at udgøre otte procent af CO 2 udledningen (Nature ClimateChange), og derfor skal de største byer opfordres til at øge bæredygtig turisme.

Underforstået: Besøg os på lempeligste måde uden at svine, uden at ankomme i gamle fly, som øger forureningen. Besøg helst de steder, hvor de andre turister ikke er, men som de fleste helst vil se. Bo hellere på vore dyreste hoteller, ikke for meget Airbnb.

Hvis I praktiserer ”smart tourism” vil EU belønne jer med gratis markedsføring næste år.

81 procent er for turisme i København
Hvad med vores egen København, hvor Berlingske forleden kunne oplyse, at Wonderful Copenhagen har lavet en undersøgelse  af, hvad der skal til for at forhindre, at København bliver overrendt af turister og fyldt af irriterede borgere, der har vendt sig mod gæsterne.

Et par foreløbige tal af analysen, der offentliggøres til efteråret viser, at 81 procent af borgerne er enige i, at København skal promovere sig selv for at tiltrække flere turister.

Det er svært at forudse om København vil være med til at konkurrere om EU-prisen. Således siger turismeforsker fra Jens Friis Jensen fra RUC, ”at København har den fordel, at byen er tidligt ude med at forebygge. Uden at han dengang vidste noget om, hvad EU lokker med.

Der er dog ting i udviklingen, der skaber fare for, at københavnerne vender sig mod turisterne. Øget krydstogtturisme, hotelinvesteringer, Airbnb- udlejning samt bedre og flere flyforbindelser.

Hvor irriterende turismen føles af københavnerne er også et spørgsmål om, hvordan turisterne opfører sig, ” siger han.

Gad vide om der bliver hård kamp om den nye EU-pris. Præmien i sig selv lokker ikke nogen. EU’s opdragende virkning tæller hos de færreste.

Der er valg til Parlamentet næste år, men husk at vi næsten alle er turister, og at vi synder i samme øjeblik vi går om bord på et fly i lufthavnen. Eller gør vi? Ingen synder vel mere end Europa Parlamentet med det håbløse rejseri mellem Bruxelles og Strasbourg.