- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Færre gæster og tab af omsætning præger 2009

Færre gæster og tab af omsætning har præget hotel-, restaurant- og turisterhvervet så langt i 2009, viser ny medlemsundersøgelse fra Horesta.

Ifølge undersøgelsen har 50 pct. af virksomhederne oplevet et fald i antallet af gæster i forhold til 2008. 39 % har haft et fald på over seks procent – og 53 % melder om fald i omsætningen.

 

Særlig hoteller, vandrehjem og kroer har mærket nedgang. Således har mere end hvert fjerde hotel og vandrehjem og hver femte kro oplevet et fald på over 15 pct. i antal gæster.

 

Hårdest ramt er kursus- og konferencecentrene, hvor hele 75 pct. har oplevet et fald i antallet af gæster i 2009. Den negative tendens i besøg kan også mærkes på bundlinjen, hvor 68 pct. af kursus- og konferencecentrene har oplevet fald i omsætning.

 

Adm. direktør i Horesta, Lone Njor Hulth, peger på, at mødeaktivitet og efteruddannelse af medarbejdere er blandt det første, virksomheder skærer væk, når konjunkturerne vender.

 

Undersøgelsen viser også, at det er forretningsgæsterne, der skærer mest i forbruget lige nu. Således oplever 34 pct. en lavere omsætning fra private gæster, mens 46 pct. oplever en lavere omsætning fra forretningsgæster.

 

Nedgangen i forretningsfrokoster betyder omvendt, at flere og flere virksomheder bespiser gæsterne hjemme i virksomheden. Således viser undersøgelsen, at 43 pct. af kantine- og cateringvirksomheder har oplevet fremgang i antallet af kunder, 48 pct. har øget omsætningen.

Skrevet af Henrik Baumgarten