- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS overvejer at opgive særlige Snowflake-fly

Snowflake har givet SAS et trecifret milliontab.

SAS’ lavprissatsning Snowflake har udviklet sig til et kostbart eksperiment. Trods lave billetpriser bliver kunderne væk, og interne vurderinger indikerer, at satsningen har kostet koncernen et stort trecifret milliontab.



Nu drosles lavpristrafikken ned, og det overvejes helt at stoppe med selvstændige fly i Snowflake-farver. I stedet skal lavpriskunderne lokkes om bord på de ordinære SAS-fly. Navnet Snowflake bevares som et varemærke, der signalerer lavpris, skriver Jyllands-Posten i dag.



Vinteren har været ualmindelig dårlig for Snowflake; selv i maj, hvor der er mange korte ferieperioder, lykkedes det kun at sælge 40% af billetterne. Lavprisoperatører som Sterling, Ryanair og Easyjet flyver det meste af året med belægningsprocenter på 70 – 85.



”Det tyder på, at SAS ikke har gjort sit hjemmearbejde godt nok. Udbuddet af ruter virker ikke gennemtænkt, og det begrænser salget, at SAS ikke vil sælge gennem rejsebureauerne og andre nettjenester,” siger Axel Chr. Rasmussen, adm. direktør for Weco DSB Travel; som er ved at omdanne sig til VIA Travel Danmark efter sammenlægningen med den norske VIA-gruppe.



SAS forklarer det dårlige salg med et voldsomt overudbud af rejser samt at etablerede og nye lavprisselskaber har åbnet flere ruter.



Luftfartskoncernen overvejer i øjeblikket fremtiden for Snowflake, og det er mest sandsynligt, at satsningen med egne lavprisfly ophører til vinterprogrammet. Alternativt vil aktiviteterne blive skåret betydeligt ned. I stedet vil navnet blive bevaret som et varemærke, så lavpriskunderne kommer til at sidde bag i SAS-gruppens egne fly.



Både British Airways og KLM har haft dårlige erfaringer med egne lavprisselskaber. Go, der var ejet af British Airways, blev solgt til Easyjet, mens KLM’s Buzz blev samlet op af Ryanair.

Skrevet af