- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Sterling slagter Maersk Air-ruter

Sterling lukker fra vinterprogrammet Maersk Airs ruter fra København til Bruxelles, Manchester, Malta, Milano og Zürich. Geneve får kun en ugentlig afgang, ruten til Wien reduceres og betjeningen af Berlin, Paris og Rom skifter til ”discount-lufthavne.”

Man har et standpunkt til man tager et nyt… på et pressemøde i sidste uge sagde Sterlings adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson, at Sterling ikke ville nedlægge nogen Maersk Air-ruter under vinterprogrammet, men kun ”konsolidere” ruter fra typisk Københavns Lufthavn, bl.a. hvor de to selskaber flyver til samme destination.



Men efter Take Offs oplysninger har Sterling netop meddelt sine samarbejdspartnere i rejsebranchen, at en række Maersk Air-ruter ud af København lukkes eller kraftigt reduceres fra vinterprogrammets ikrafttræden 30. oktober.



Det drejer sig om Maersk Air-ruterne fra København til Bruxelles, Manchester, Milano, Malta og Zürich.

Betjeningen af Geneve reduceres til en enkelt ugentlig flyvning, mens betjeningen af Wien går ned til en afgang om dagen.

Ligeledes udskifter Sterling adressen på Maersk Airs betjening på lufthavnene i Berlin, Paris og Rom, så der fra vinterkøreplanen i stedet flyves til hhv. Tempelhof, Beauvais og Ciampino. Sterling flyver ikke til Berlin, men bruger selv Beauvais og Ciampino.



Sterling sagde fra det stod klart, at de skulle overtage Maersk Air, at der ville blive kigget på hver eneste Maersk Air-rute. Var den ikke overskudsgivende, ville den blive lukket.

Sterlings lukning skader navnlig samarbejdet med Swiss til Schweiz, mens der må være glæde hos SAS som nu bliver ene på ruten til Manchester – samt på ruten til Bruxelles, hvor SAS så kun skal konkurrere med SN Brussels Airlines.



Ligeledes kan halveringen af betjeningen på Wien gøre det muligt for Austrian Airlines at få sin fjerde frekvens tilbage.



Maersk Air-passagerer booket på de ramte ruter kan frem til maj næste år frit ombookes til en anden Sterling-rute eller få sin billet refunderet.



Som tidligere meddelt skrotter Sterling også fra vinterprogrammet Maersk Airs koncept med Small, Medium og Large, så der kun er ”one class cabin.” Medium- og Large-passagerer får ”downgrading kompensation” ved henvendelse til Sterling i afrejselufthavnen.



Indtil Sterlings trafikprogram for sommeren 2006 er fastlagt, er der midlertidigt lukket for salg på Maersk Air for sommerprogrammet 2006.



HB

Skrevet af