- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Derfor skiftede Riis Rejser navn og droppede Dania

Busrejsebranchen må tænke globalt. Der er en tilbøjelighed til at tænke for småt og for lidt fremadrettet hos danske busrejsearrangører.

Det bliver vanskeligt for den regionale vognmand at kunne blive i markedet. Globaliseringen gør det slut med romantikken. Men politikerne gør for lidt for at give rejsearrangører mulighed for at operere i hele Europa.



Det mener Søren Riis, der sammen med sin bror Jacob driver Riis Rejser, der er en af landet største arrangører af rejser, hvor bus er involveret.



– Når vi deltog i f.eks. messen i Berlin for nylig skete det ikke alene for at skabe kontakter og indgå aftaler med udbydere på vore destinationer. Det sker også, fordi vi som busrejsearrangører skal passe på at tænke for snævert.



Det er en af forklaringerne på, at vi har droppet Dania fra årsskiftet. Det signalerer jo netop en geografisk begrænsning og fædreland, siger Søren Riis og peger på, at mange rejsebureauer har fået navn med international klang:



– Star Tour og My Travel er gode eksempler på rigtigt navnevalg. Det er også virksomheder, der arbejder internationalt. I længden vil det ikke være nok at drive rejsebureau alene med Danmark som marked, mener Søren Riis, der også har en appel til de folkevalgte om både herhjemme og på europæisk plan at indrette reglerne sådan, at det vil være ubesværet som busrejsearrangører at skabe en grænseoverskridende virksomhed:



– I øjeblikket er det svært at komme ud af den nationale spændetrøje, fordi afgifter og overenskomster i de europæiske lande er meget uensartede. Danmark repræsenterer stor ekspertise på busrejser som sagtens kunne danne baggrund for ekspansion i andre EU-lande. Men det kræver lige konkurrencevilkår, siger Søren Riis.


Skrevet af