Fem år efter det toldfrie salg med vold og magt skulle stoppes, slår salget alle rekorder. 1. juli 1999 forbød de danske politikere det toldfrie salg i bl.a. charterflyene. I stedet ville EU harmonisere momsen og afgifterne mellem EU-landene. Ingen af delene lykkedes. Momssatserne er fortsat lige skæve mellem landene i det nordlige og sydlige ...
Fem år efter det toldfrie salg med vold og magt skulle stoppes, slår salget alle rekorder. 1. juli 1999 forbød de danske politikere det toldfrie salg i bl.a. charterflyene. I stedet ville EU harmonisere momsen og afgifterne mellem EU-landene. Ingen af delene lykkedes.
Momssatserne er fortsat lige skæve mellem landene i det nordlige og sydlige Europa, og det toldfrie salg i ferieflyene har aldrig været større end i dag.
Hos MyTravel Airways, Nordens største charterflyselskab, er salget af toldfrie varer steget 10%, siden det toldfrie salg blev “forbudt”. Med en omsætning på over 600 kr. pr. gæst er flyselskabet nr. 1 i verden, når det gælder salg af varer i luften.
Adm. direktør Tom Clausen, MyTravel Airways: ”I takt med at de tilladte toldrationer er vokset fra 1 liter i 1999 til 10 liter i dag, er vore gæsters indkøb fulgt med. Danskerne går næsten udelukkende efter luksusprodukter, f.eks. en 60 år gammel Bonaparte Royal cognac, som de sparer ca. 1.000 kr. på i luften, eller årsgangswhisky til en tredjedel af prisen på jorden.”
Hvor passagererne i 1999 nøjedes med en liter gin eller rom, købes der i dag i gennemsnit tre liter spiritus pr. voksen flygæst. For at gøre det nemmere at fragte de eftertragtede dråber fra borde, har flyselskabet i det nye sommerkatalog med over 700 forskellige varer introduceret gin, vodka og whisky i to liters emballeret i papæsker med bærehåndtag.