- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Scandlines-salg med mange vindere

Meget tyder på, at privatiseringen af Scandlines ligner en sag med næsten ene vindere.

Salget og privatiseringen af Scandlines ser ud til at være en sag med mange vindere.
Transportministeriet og Deutsche Bahn fik med otte måneders forsinkelse i går solgt rederiet til et konsortium bestående af britiske 3i, tyske Allianz Capital Partners og Deutsche Seereederei til en pris af 11,6 mia. kr.
De fem parter afholdt i går pressemøde kl. 12 i København. Her hæftede transportminister Flemming Hansen (K) sig især ved de nye ejeres ”enestående” jobgaranti til de 2.600 Scandlines-ansatte på 40 måneder, og at det var lykkedes at forene de to købere i et konsortium om en ambitiøs vækstplan for rederiet, der i de seneste år har været præget af splid blandt Scandlines hidtidige ejere, bestyrelse og ledelse.

Peter Vindum, talsmand for Scandlines 1.600 danske ansatte, er tydeligt lettet. ”Vi er glade for og trygge ved både jobgarantien og de planer og strategier, som de nye ejere har præsenteret for os, og som de – ikke mindst – er enige om. Med de planer, der ligger på bordet, håber og tror jeg på, at vi er langt flere medarbejdere i Scandlines om tre år,” siger Peter Vindum.

Udover jobgarantien har de nye ejere fået relativt frie hænder til at udvikle Scandlines efter deres eget hoved, fastslår transportminister Flemming Hansen, som dog understreger, at jobgarantien og vækstplanerne hænger nøje sammen. ”Køberne har ikke kunnet få en så lang jobgaranti uden at have gjort sig ganske nøje overvejelser omkring, hvordan de vil drive og udvikle forretningen,” fastslår ministeren og suppleres af sin selskabsdirektør, Michael Birch, der har repræsenteret staten under det langstrakte salgsforløb:
”Vi har ikke defineret krav til den enkelte rutes fremtid. Men de nye ejere har ikke kunnet leve op til deres løfter til os uden at bevare Scandlines vidtforgrenede rutenet. Det har køberne bekræftet og har givet konkrete bud på deres udviklingsplaner for hver enkelt rute,” siger Michael Birch, som dog ikke ønsker at specificere planerne nærmere.

De nye ejere er ikke meget mere meddelsomme. Det står dog fast, at de vil gøre rederiet klar til børsnotering ”i løbet af nogle år.” Med hensyn til udviklingsplanerne siger 3i’s danske direktør, Steffen Thomsen: ”Vores overtagelse indbefatter en total udvikling af hele selskabet. Vi ser store muligheder inden for fragt med en stærk trafikvækst i Skandinavien og i de baltiske lande, som vi vil udnytte. På passagersiden vil vi styrke vores butiks-, restaurant- og retaildel (Bordershoppen red.) både ombord og på land.”

De eneste, der ikke ligner vindere af salget, er Scandlines nuværende ledelse. I går indtog svenske Jan Stenberg, tidl. SAS-koncerndirektør, posten som formand for Scandlines. Det er et skifte, der peger mod en snarlig udskiftning af den daglige ledelse med finansdirektør Uwe Bakosch og adm. direktør John Steen-Mikkelsen. Det vil dog ingen i ejerkredsen kommentere.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 20. juni, 2007)

Skrevet af