- STANDBY.DK - https://standby.dk -

’Femern-forbindelse bliver milliard-gevinst’

DEBAT: ”Højtråbende kræfter i medierne, herunder Scandlines, mener, at den faste Femern-forbindelse er en tåbelig investering. Men den vil give enorme økonomiske og samfundsmæssige gevinster,” siger kendt rejsebrancheanalytiker.

DEBAT: ”Højtråbende kræfter i medierne, herunder Scandlines, mener, at den faste Femern-forbindelse er en tåbelig investering. Men den vil give enorme økonomiske og samfundsmæssige gevinster,” siger kendt rejsebrancheanalytiker.

Ole Egholms firma, Dansk Brancheanalyse, har lavet egne prognoser for økonomien i den planlagte faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

I konklusionen, der her offentliggøres for første gang, siger Ole Egholm bl.a.: ”Der vil være gedigne økonomiske og samfundsmæssige gevinster ved en fast Femern-forbindelse. I de første 50 år af den faste forbindelses levetid vil de samlede samfundsgevinster være omkring 226 milliarder kr., heraf 36 milliarder kr. til Femern Bælt A/S.

Investeringen i den faste Femern-forbindelse på 60 milliarder kr. vil først, med en åbning i 2028, kunne tjene sig hjem i 2059 – når vi alene ser på investeringen. I samfundsmæssigt perspektiv vil investeringen dog allerede være tjent hjem i 2034, seks år efter den forventede åbning i 2028.”

Fast forbindelse giver flere rejsende

Ole Egholm forudser væsentligt flere rejsende via den faste Femern-forbindelsen end de aktuelle prognoser viser.

”Det er baseret på erfaringer fra trafikudviklingen på broerne over Storebælt og Øresund, og de meget høje overfartspriser i dag på Scandlines færgerute over Femern-bæltet,” siger Ole Egholm og tilføjer: ”Det vil give ketchup-effekt, når den faste forbindelse åbner. Dansk Brancheanalyse forventer syv mio. årlige køretøjer over Femern allerede efter 10 år med den faste forbindelse mod de i dag to mio. årlige.”

Ole Egholms forudsagte udvikling af trafikken ved Femern med en fast forbindelse ”kan også ses i lyset af hvordan trafikken over Storebælt og Øresund så ud før der kom faste forbindelser.”

”Her er vores bud, at der i 2038 over Storebæltsforbindelsen, Øresund og Femern årligt vil være hhv. 16, 11 og 7 mio. køretøjer, hvilket giver nogenlunde samme fordeling internt mellem de tre trafikkorridorer som før der kom faste forbindelser.”

Scandlines-monopol

”Kapitalfondsejede Scandlines, rederiet der har de facto monopol på at sejle mellem Rødby og Puttgarden, er generelt en obstruerende faktor i byggeriet af den faste Femern-forbindelse, og Scandlines bruger mange virkemidler for, at den almindelige dansker og tysker ikke skal kunne se de gedigne samfundsfordele ved en fast forbindelse over Femern,” lyder det fra Ole Egholm, og derfor finder han det vigtigt, at der kommer tal på bordet, der belyser de oplagte samfundsfordele ved en fast Femern-forbindelse.

“Vores regnestykker kan forstås af enhver, og det fremgår med al tydelighed, hvordan jeg indregner de forskellige faktorer, så de kan regnes efter,” siger han til standby.dk

Læs hele Ole Egholms analyse på hjemmesiden: danskbrancheanalyse.dk