- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ferierejsen går ikke frem for alt

Kommentar: Det skulle man sommetider tro, når man hører charterselskaberne, men netop nu holder forbrugerne igen på trods af efterlønspenge.

”Nej, der er ikke rigtigt noget ved at tage på ferie til Thailand mere. I sidste uge i Pattaya mødte jeg min vinduespudser!”

 

Sådan sagde en SAS-ansat med frirejse for over 30 år siden til mig med et skævt smil. Nu var det blevet for alment.

 

Jeg ved ikke, hvad han ville sige i dag, hvor der på det nærmeste i vinter har været en luftbro mellem Danmark og Thailand, endog med flere direkte ruter til Phuket ud over Bangkok-forbindelserne.

 

Hvis vi ikke vidste det i forvejen, blev det understreget af adm. direktør Torben Østergaard i Thomas Cook Airlines, som i det ny nummer af Airmail bl. a skriver:

 

”Vi har afsluttet nogle serier til Thailand tidligere end planlagt. Tilsvarende har vi måttet aflyse en del flyvninger sommeren 2012, da efterspørgslen ikke er tilstrækkelig.”

 

Dermed siger Torben Østergaard det samme, som andre oplever. Ikke mindst kniber det med langruterne og afgange i maj og juni. Her må bureauerne ofte ud med betydelige rabatter. Præcis det samme sker med krydstogterne og for den sags skyld med mange danske hoteller. Af en eller anden grund er der en tendens til at vælge De Kanariske Øer frem for Thailand eller Florida, selv om der prismæssigt ikke er den store forskel. Men generelt sælger charterbureauerne ikke som forventet i øjeblikket.

 

Inden næste år vil vi høre, at der bliver skåret ned for ”overkapaciteten” til Thailand. Nu er overkapacitet jo et spørgsmål om markedet med udbud og efterspørgsel. For charterselskaberne har det været en streg i regningen, at Thai Airways satte tre direkte afgange ind fra København til Phuket, hvilket selskabet naturligvis er i sin gode ret til, men en understregning af, at ruteselskaberne ikke agter at ligge på den lade side, heller ikke med ferietrafikken.

 

Hvad nu hvis Norwegian virkelig kommer med base i Bangkok fra næste år ?

 

Lavprisselskaberne bliver fortsat en større konkurrent også til de nære rejsemål i Europa. Kunderne finder selv et hotel og en flybillet, ikke bundet af en bestemt udrejsedag og samme dag hjem igen, en uge eller fjorten dage senere. Det bliver charterselskabernes store udfordring i den kommende tid.

Skrevet af Ejvind Olesen