Lufthansa og All Nippon Airways har allerede dannet et nyt selskab om trafikken mellem Japan og Europa, og nu søger ANA japanske myndigheder om at udvide til et firkløver. Måske SAS kan blive nr. fem.
På kryds og tværs lægger internationale flyselskaber sig sammen i nye joint ventures på bestemte ruter. Det har Lufthansa og ANA fra Japan allerede gjort og fået tilladelse efter Open Sky princippet (kartel tilladelser), og nu vil datterselskaberne også gerne med.
Både Swiss og Austrian skal med i puljen, hvilket igen skulle betyde mere trafik. ANA regner således med 22 procent mere international trafik næste år, hvis de japanske myndigheder giver tilladelse, hvad de sikkert gør.
På den måde forsøger de fire selskaber (alle medlemmer af Star Alliance sammen med SAS) at sikre sig mere af trafikken til og fra Europa. I første omgang som et firkløver.
Det skulle ikke undre om det snart bliver et femkløver med SAS i puljen. På den måde vil de være dækket ind fra Nordkalotten til og med Alperne, når flytrafikken til Japan igen begynder at vokse.