- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flere bejler til SAS for at vinde Cimber

Analyse: Man kan næppe leve i nogen særlig stor målestok af dansk indenrigstrafik og regionalruter uden at være forsyningslinje til SAS. Derfor er det et godt gæt, at såvel den ukrainske forbindelse som Flybe, og måske en dansk investorgruppe, først for

Der er ikke meget kød på det ben, der hedder dansk indenrigstrafik, hvis der ikke er en stor partner i den anden ende. Har man monopol, som Danair i sin tid, kan det måske nok gå an, men ikke i dag.

Det er klart, at SAS ikke er interesseret i at se Jylland hakket op i diverse mindre selskaber, samt de store udenlandske i Billund samle trafik op til udlandet uden om København.

 

Det er også en kendsgerning, at SAS piloter i dag sidder på fire Cimber Air fly, med tilhørende AOC. På en stribe skandinaviske- og regionale ruter til udlandet. Hvis de ikke fortsætter i SAS-regi, er der masser af personale – og trafikmæssige problemer fra 17. maj. Og piloter – uden flyene – er fortsat på SAS` lønningsliste.

 

Det er også en kendsgerning, at denne aftale med tilhørende ruter nu kun løber til og med 16. maj. Så skal der være fundet en løsning.

 

Det er sandsynligt, at ukrainerne med Skyways som stødpude vil forsøge at købe resterne ud af boet og få SAS med på en aftale. Imidlertid er tilliden til Gregory og Co næppe stor. Det kan den ikke være.

 

Flybe var meget tæt på at købe Cimber Sterling kort før ukrainerne kom ind i billedet, men stod af i sidste øjeblik, bl. a. fordi det rystede briterne, at en hurtig kapitaltilførsel var så overhængende nødvendig for at redde selskabet.

 

I dag er Flybe i Norden delejet af Finnair, men fortsat vældig interesseret. Spørgsmålet er, om SAS kan leve med et samarbejde med et Finnair-selskab. Eller det kunne blive første skridt på vejen mod det, flere tror bliver det det endelige resultat, nemlig en konsolidering mellem SAS og Finnair.

 

Der er i hvert fald nogle følelser, der skal overvindes nu og her, hvis det bliver Flybe, som sikrer sig aftalen med boet – også om de fire CRJ- fly og deres ruter.

 

Endelig kunne man også tænke sig en helt tredje mulighed. En gruppe investorer, som køber gode, gamle Cimber ud af boet. Igen ved forinden at have sikret sig en SAS aftale.

 

Sun-Air og DAT har allerede sat sig på nicheruter til mindre fly. Tilbage i Danmark er primært Karup og Billund samt supplerende ruter på Aalborg og Århus. Hverken Billund eller Karup har trafik til mange daglige forbindelser til store jet til København. Hverken med SAS eller med Norwegian.

 

I hvert fald ikke, hvis billetterne skal sælges til de kendte priser i dag. Og SAS skal have gang i feedertrafik fra begge steder på den ene eller anden måde. Samtidig skulle de gerne have sikret CRJ-trafikken et års tid frem med de fire fly.

 

Den kvindelige kurator skal holde tungen lige i munden. Det samme skal eventuelle købere. Det er andet og mere end dansk indenrigstrafik, der står på spil nu.

Skrevet af Ejvind Olesen