- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flere flypassagerer klager

Nye tal fra Trafikstyrelsen, som DRs Undersøgende Databaseredaktion har fået indsigt i, viser, at styrelsen sidste år fik 994 klager fra flypassagerer, der efter en forsinket eller aflyst afgang fra Danmark ikke kunne enes med flyselskabet om ret til erstatning. Det er tre gange så mange som i 2012.

Nye tal fra Trafikstyrelsen, som DRs Undersøgende Databaseredaktion har fået indsigt i, viser, at styrelsen sidste år fik 994 klager fra flypassagerer, der efter en forsinket eller aflyst afgang fra Danmark ikke kunne enes med flyselskabet om ret til erstatning. Det er tre gange så mange som i 2012.

Hos Forbrugerrådet Tænk siger seniorjurist Mads Mølgaard Braüner: ”Som udgangspunkt er vi glade for, at flere vælger at holde deres flyselskab op på de rettigheder de har, for at være med til at sikre, at flyselskaberne overholder loven”, skriver dr.dk.

”Der var to Kontant-programmer på DR i efteråret, og der kunne vi mærke en stigning”, siger Niels Remmer, kontorchef i Trafikstyrelsen.

Selv om flere klager, er det få, der får ret i klagen. Sidste år fik kun hver femte medhold, delvist medhold eller indgik forlig, inden Trafikstyrelsens traf sin afgørelse. I 2010, 2011 og 2012 var det mere end hver tredje, der fik det samme ud af at klage.

Oftest vurderer Trafikstyrelsen, at der har været ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke har haft indflydelse på. Ifølge EU-forordningen skal der ikke betales kompensation, hvis f.eks. vejret eller uforudsete arbejdsnedlæggelser er skyld i forholdet.

Ifølge beregninger fra Eurocontrol for Ekstra Bladet, er cirka 1.200 passagerer om dagen i Københavns Lufthavn udsat for forsinkelser, der kan give ret til kompensation.