- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flere flyselskaber får nye tillægstjenester fra Amadeus

FLYSELSKABER: Austrian Airlines, Icelandair, Lufthansa og SAS lancerer nye tillægstjenester (Ancillary Services) på det skandinaviske marked. Alle anvender Amadeus’ Airline Ancillary Services.

FLYSELSKABER: Austrian Airlines, Icelandair, Lufthansa og SAS lancerer nye tillægstjenester (Ancillary Services) på det skandinaviske marked. Alle anvender Amadeus’ Airline Ancillary Services. 

I december lancerede SAS muligheden for mod gebyr at reservere sæder som tillægsydelse på SAS Go (økonomiklasse) på langdistancefly. Det drejer sig bl.a. om sæder ved vindue og gang i den forreste sektion af Go-kabinen, samt sæder ved skillevæg eller med ekstra benplads. Alle andre sæder kan reserveres uden beregning.

”SAS tror på, at rejsen kan gøres enklere. Skulle kunden have ekstra eller særlige krav, kan de tilvælges. I efteråret gav vi kunderne mulighed for at tilkøbe lounge-adgang, når de checker ind på vores hjemmeside. Her er det også muligt at betale for ekstra bagage,” siger Joakim Landholm, kommerciel direktør i SAS.

Også Lufthansa og datterselskabet Austrian Airlines lancerer flere tillægstjenester gennem Amadeus.. Et fjerde flyselskab, som øger antallet af tillægstjenester gennem Amadeus, er Icelandair.

Ifølge konsulentvirksomheden IdeaWorksCompany genererede tillægstjenester indtægter til flyselskaber til en værdi af 27 milliarder dollars i 2012, en stigning på 19,6 procent fra foregående år.

”Amadeus Airline Ancillary Services hjælper flyselskaber med at øge og udvide deres kundeservice på flere måder,” siger Jesper Söderström, adm. direktør for Amadeus Scandinavia. Selv for rejsebureauerne er løsningen en stor fordel, fordi de slipper for at skulle besøge flyselskabets egen hjemmeside for at booke tillægstjenester.

Amadeus Airline Ancillary Services gør det muligt for rejsebureauerne på enkel måde at bestille tillægstjenester gennem rejsebureauets front-office-system. Løsningen er udviklet for at øge antal bestillinger, som rejseselskabet får gennem rejsebureaukanalen og indtægterne fra hver passager.

De tillægstjenester, der er mest almindelige i dag, gælder sædereservation og bagage, men der udvikles hele tiden nye tjenester, og markedet for tillægstjenester øges globalt. På nuværende tidspunkt anvender 78 flyselskaber muligheden og 22 af Amadeus Airline Ancillary Services distribueres gennem rejsebureauer.