- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flere indiske turister i Danmark

TURISME: Glæde hos VisitDenmark og Wonderful Copenhagen over Air Indias kommende rute til København. Alene sidste år var der 81.000 indiske overnatninger i Danmark – en stigning på 12 pct. fra 2015.

TURISME: Glæde hos VisitDenmark og Wonderful Copenhagen over Air Indias kommende rute til København. Alene sidste år var der 81.000 indiske overnatninger i Danmark – en stigning på 12 pct. fra 2015.

Hos Wonderful Copenhagen ser adm. direktør Mikkel Aarø-Hansen stort turismepotentiale i Indiens voksende middelklasse: “En direkte rute fra Indien til København er en historisk god nyhed for hele Danmark og Sydsverige. Det er noget, mange gode kræfter har arbejdet på i mange år,” siger han.

Direkte tilgængelighed fra et kæmpe turismemarked som det indiske rummer stort potentiale for jobskabelse og vækst i den danske turismebranche.

”Antallet af indiske outbound-turister er fordoblet på verdensplan i løbet af få år. Og med en direkte rute får vi mulighed for at få en større andel af væksten fremover,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Også VisitDenmark byder den kommende Air India-rute velkommen.

Med en stigning på over 12 pct. i de indiske overnatninger i Danmark i 2016 har antallet på 81.000 overhalet de japanske. Bortset fra Kina er Indien i dag det BRIKS-marked (Brasilien, Rusland, Indien og Kina, red), der fylder mest i dansk turisme, oplyser VisitDenmark.

Direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark: ”Den nye direkte rute skaber grundlag for yderligere vækst fra det indiske marked. Hidtil har vi arbejdet i Indien i fælles skandinavisk regi med VisitNorway og VisitSweden og danske samarbejdspartnere, herunder især Wonderful Copenhagen. Det er dejligt, at der nu er en aftale om en direkte rute. Den har vi ventet på længe.”

Indien er et såkaldt projektmarked, hvor VisitDenmarks indsats overvejende er rettet mod den indiske rejsebranche med bl.a. roadshows til Delhi, Mumbai og Chennai i år. Indsatsen suppleres med bl.a. bearbejdning af indiske rejsejournalister for også at ramme forbrugerne, men strategien er primært at uddanne den indiske rejsebranche i Danmark som turistland, oplyser VisitDenmark.

Målgruppen for VisitDenmarks indsats er den rigeste del af middelklassen i byerne Delhi, Mumbai, Bangalore og Chennai. Typisk vil inderne tage på en 10-14 dages rundtur i Norden og besøge de norske fjorde og de fire hovedstæder. Det betyder, at Danmark får 2-3 overnatninger, typisk i København. Men med den nye rute er der mulighed for at tilbyde mere Danmark til de indiske turister.

“På sigt skal Danmark udvides til at være mere end København. Odense med H.C. Andersen, Aarhus, vikinger, Legoland og udflugter i Nordsjælland fra København har stort potentiale,” siger Flemming Bruhn.

Inderne er kendt for at foretrække indisk mad, også når de rejser. Men også i Indien er der nye trends, og de mere rejsevante indere prøver gerne vestlig mad og hænger ud på caféer og nyder bylivet. Det betyder, at inderne ikke kræver specielle services på hotellet i samme grad som f.eks. kineserne og japanerne, noterer VisitDenmark.

“Inderne taler godt engelsk og kan mere eller mindre sammenlignes med de vestlige turister. Dog medbringer mange deres egen chili til at peppe bl.a. morgenmaden op,” siger Flemming Bruhn.

Ca. 100.000 skandinaver til Indien

I december sidste år sagde U.S. Mishra, chef for India Tourism i bl.a. Skandinavien, til takeoff.dk ved sammenkomst for rejsebranchen i København, at der i 2015 var 24.000 danske ankomster til Indien, 42.600 fra Sverige og 20.000 fra Norge.