- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flest turister for pengene

De har ikke opfundet den dybe tallerken på Bornholm, men det er lige før, og nu kommer der i hvert fald et barometer.

Barometret har stået på smukt stort set hele maj. Også på klippeøen Bornholm, som netop i et sådant vejr viser sig fra den mest fordelagtige side og lever op til sangen om ”du dejlige ferieø”, mens de første turister i den gryende sæson indtager en ”sol over Gudhjem” i diverse restauranter.

Destination Bornholm ApS. er faktisk et eksempel for mange andre turistfremme organisationer rundt om i landet. Nu og da løber fantasien meget hurtigt, og idéen om, at Bornholm skal blive en helårsdestination er svær at tro på. Den idé fænger ikke hos bornholmerne, fordi et par af de største hoteldirektører deklarerer sindelagsskiftet.

Men så er der så meget andet, som det at man nu har opfundet et turistbarometer. ”Et værdifuldt styringsredskab til hjælp for øens turismeaktører,” hedder det i en pressemeddelelse.

En fantastisk opfindelse
Det lyder som en fantastisk opfindelse. Er det mon et hemmeligt kamera efter samme system som videoovervågning, hvor enhver turist registreres som glad, sur eller ked af det? Eller er det et kamera, som kan sortere mellem de lokale og gæsterne og følge deres handlinger døgnet rundt? Eller er det måske elektriske lydsignaler, der kan skelne, hvem der råber i Ekkodalen?

Nej, der er såmænd bare en aftale om at få talt antallet af turister i de enkelte måneder og sammenligne med året før. Det har man i mange år gjort andre steder rundt om i landet. Det afgørende er bare, at nu er Destination Bornholm (hvis suveræne opgave er markedsføring) gået sammen med Bornholmerflyet og Færgen og fra 1. september Bornholmslinjen, om at tælle sine passagerer og offentliggøre resultatet.

Så enkelt kan det siges og så finurligt kan det præsenteres. Det burde være første side i enhver lærebog for turistforeninger/organisationer. For Jesper Rungholm, som chef for Bornholmerflyet, har det været en hel naturlig ting, velkendt fra lufthavnene. Men åbenbart ikke for andre befordringsmidler og hoteller. Af konkurrencehensyn, som det hist og her hedder som undskyldning.

Nu har vi imidlertid barometret. Ud af  de første fire måneder ligger barometret på index 113. De kommende  tre uger tyder det på flere gæster end i 2017. Til gengæld er der ifølge bookingerne udsigt til et lille fald i selve sommerferien uge 28 til 30.

Flot markedsføring
Den nærliggende og sædvanlige forklaring kan være vejret. En forrygende flot maj har naturligvis fået flere til spontant at sætte kursen mod Bornholm, mens en elendig juli sidste år huskes af mange stamgæster, som i stedet for har booket en ferie mod syd (min subjektive opfattelse).

Men barometer eller ej. Destination Bornholm skal have en ”high five” for sin markedsføring og den kampagne, der kører i øjeblikket. Annoncerne gør, at man næsten ikke kan vente med at komme afsted til Bornholm.

Tilsyneladende kan man også blive forelsket, hvis man har behov for det. Og så går barometret automatisk på smukt. Man opdager slet ikke, at det også regner ind i mellem.