- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Flyselskab fortæller ansatte hvad de ikke bør sige

Australiens største flyselskab kritiseres for nye retningslinjer om en række ord dets personale skal undgå når de taler med passagerer. ”Dette er for meget politisk korrekthed,” siger tidligere premierminister.

De ansatte i Qantas skal undgå en række ord når de har samtaler med selskabets passagerer eller kolleger. Disse er blandt andet de engelske ord for ”mand” og ”hustru” og ”mor” og ”far.” Ved at bruge disse ord signaleres for eksempel at personerne, der tales til, er i et ”normalt” mand/kvinde parforhold frem for et, hvor parret er af samme køn, eller hvor der er tale om en familie med kun én voksen…

Det har Qantas’ 30.000 medarbejdere fået at vide i en intern mail, der offentliggøres af den australske avis The Daily Telegraph.

Mailen til de ansatte i Oneworld-medlemmet indeholder eksempler på en række ord og udtryk, der af nogle passagerer kan opfattes som stødende. Det kan være engelske tiltalenavne som ”love”, ”honey” eller ”darling,” – på arbejdspladser er det bedst at undgå at bruge den slags ord når man taler til en anden person, hedder det i mailen.

Ligeledes får personalet at vide, at de skal minimere de såkaldte ”manterruptions,” udtrykket dækker at mænd på arbejdspladser afbryder kvinder. ”Og ord i sproget kan få nogle grupper til at ”forsvinde,” står der også i mailen, der blandt henviser til ordet bestyrelsesformand, det ord kan indikere, at ledere kun er mænd,” står der.

I mailen til Qantas’ medarbejdere skriver Lesley Grant, der er ansvarlig for flyselskabets fokus på området “mennesker og kultur,” at formålet med mailen er at skabe et arbejdsmiljø hvor ”alle føler sig tilpas.”

”Nonsens fra Qantas”
Belæringen fra Qantas har tiltrukket kritik fra konservative kræfter i det australske samfund. Således siger en af landets tidligere premierministre, Tony Abbott, at ”denne form for politisk korrekthed er for meget. De ansatte hos Qantas er gode mennesker og vandt til at håndtere nærmest enhver slags mennesker – de behøver ikke denne slags nonsens,” siger han.

En talskvinde fra det australske ligestillingsråd, der har været med til at formulere og udarbejde de gode råd til Qantas’ medarbejdere, siger, at meningen med informationer i mailen er at fremme debat på arbejdspladsen om, hvordan man taler til hinanden og selskabets kunder.

“Vores pointe er, at hvis man ønsker en arbejdsplads, hvor medarbejderne føler der sættes pris på dem og at de bliver respekteret, så er det for eksempel bedre at bruge ordet forperson (chairperson) i stedet for ordet chairman (formand), navnlig hvis personen er en kvinde,” siger talsmanden til avisen The Australian. Rådene om korrekt sprogbrug, ifølge det australske ligestillingsråd, er givet til alle dets 450 firma-medlemmer under overskriften WordsAtWork.

Qantas er i øvrigt en forkortelse for Queensland and Northern Territory Aerial Services.

Relaterede artikler:

Flyvetur på 20 timer

Her er verdens 10 længste flyruter

De flyver med Airbus A380